На цьому тижні у Вінниці відбулись тренінги «Вдосконалення навичок інтеркультурної компетенції» для вчителів та школярів навчальних закладів міста. Навчання пройшли у рамках Програми РЄ «Інтеркультурні Міста» (ІСС). Серед іншого йшлося про необхідні компетенції особистості у ХХІ столітті, набір знань, умінь та навичок людини, які допомагають їй ефективно взаємодіяти з людьми різного мовного та культурного походження.
На тренінги зареєструвались всі охочі, серед учасників були й вінничани різних національних спільнот, внутрішньо переміщені особи, які ділились своїм досвідом проживання у громаді міста.
Тренеркою для групи вчителів з виховної роботи, які продовжать розвивати інтеркультурний напрям у школах, стала директорка департаменту освіти ВМР Оксана Яценко, а для молодіжної групи – начальниця відділу виховання та позашкільної роботи департаменту освіти ВМР Наталія Перекрестенко.
Розпочалась зустріч з дискусії про необхідні компетенції особистості у ХХІ столітті, відповідний тип мислення, яке дозволяє оперативно вирішувати проблеми та задачі, що виникають; набір знань, умінь та навичок людини, які допомагають їй ефективно взаємодіяти з людьми різного мовного та культурного походження.
Дане обговорення дало можливість більшого розуміння саме інтеркультурної компетентності, яка помилково сприймається винятково як культурна. Учасники мали можливість визначити й власні стереотипи, рівень сформованості інтеркультурної компетентності (від адаптації до інтеграції), а також зрозуміти потенціал подальшого особистісного та професійного розвитку в контексті інтеркультурної громади.
Цікавим стало обговорення життєвих ситуацій за моделлю американського спеціаліста з міжкультурної комунікації Мілтона Беннетта, який у 1993 році описав модель розвитку інтеркультурної компетентності. Приємним стало те, що молодь глибоко розуміється на поточних міжнародних рухах проти расової дискримінації, об'єктивно сприймає події і висловлює своє суб'єктивне ставлення.
Справжніми дебатами стала дискусія у групах, чи можна вважати Вінницю інтеркультурним містом? Завданням для однієї групи було назвати конкретні факти, які б підтримували твердження, що Вінниця – інтеркультурне місто. Завдання для другої групи – назвати конкретні факти, які б спростовували це твердження. На думку учасників обох груп, Вінниця є інтеркультурним містом, але є простір до зростання у формуванні єдиної інтеграційної платформи.
У продовження жвавих дебатів – коло історій, де учасники пригадували історії з власного досвіду, в яких вони чи їхні знайомі якимось чином взаємодіяли з людьми інших національностей, віросповідання чи мови.
На завершення учасники тренінгів підсумували, що інтеркультурна компетенція необхідна для кожної людини в сучасному світі глобалізації, що у кожної людини вона знаходиться на певній стадії (від заперечення до інтеграції) і що протягом життя її потрібно розвивати.
Нагадаємо, що заходи проходять в рамках міжконтинентальної співпраці "Впровадження та залучення культурного різноманіття на глобальному рівні", яка реалізується інтеркультурними містами України та м. Балларат (Австралія) за підтримки РЄ. Методичну допомогу надає Др. Ксенія Рубікондо, міжнародний експерт з ІСС політики, національна координаторка української мережі інтеркультурних міст.