Довгий час вважалося, що повноцінно сприймати та взаємодіяти з іграшками можуть тільки діти віком від 3-х років. Малюкам пропонувався досить обмежений каталог, до якого входили переважно брязкальця й підвісні конструкції, що кріпляться на ліжечко чи коляску.
Сьогодні ситуація змінилася й перейшовши за посиланням https://panama.ua/categorys/76290/ на сайт інтернет-магазину Панама, ви можете переконатися, що для вікової категорії від народження до 2-х років є чимало цікавих і корисних для розвитку дитини пропозицій. У цій статті ми розповімо про те, як підібрати моделі у залежності від віку малюка.
Скільки їх потрібно
Але спочатку визначимо скільки іграшок необхідно малюкові. Тут є дві крайності. Деякі батьки вважають, що малеча поки не готова до сприйняття таких виробів й обмежуються кількома брязкальцям. Інші ж навпаки з особливим завзяттям наповнюють дитячу кімнату всілякими об'єктами для розваг, але при підборі часто керуються не потребами малюка, а власними уподобаннями. Вони вибирають не те, що подобається власним дітям, а насамперед намагаються прикрасити інтер'єр чи реалізувати свої нездійснені ще у дитинстві мрії. В результаті кімнату заповнюють завеликі плюшеві ведмедики, складні для сприйняття транспортні засоби з яскравим оформленням, різноманітні ляльки-принцеси та інші варіанти, які малюкові поки що незрозумілі.
Основний принцип підбору іграшок до 2-х років – мало та функціонально. Щоб це перевірити достатньо провести простий експеримент. Дітей 1,5-2-х років заводимо в кімнату, де знаходиться 4 нових іграшки, що відповідають їхньому віку. Малюки відразу ж виявлять цікавість і з задоволенням починають взаємодіяти з ними. Потім ускладнюємо завдання й збільшуємо кількість запропонованих предметів у 4 рази. Діти почали їх розглядати та вивчати, а потім несподівано занудьгували. Такий експеримент був проведений у дослідницькому Університеті Толідо (University of Toledo), розташованому у штаті Огайо. На підставі отриманого результату можна зробити висновок, що розсіювання уваги шкідливо для малюків.
Сьогодні батьки насамперед орієнтуються на корисність, смислове навантаження, емоційну складову, але малеча прагне продемонструвати різні способи взаємодії з предметами. Вони будуть їх із задоволенням тягнути, котити, смикати, кидати, струшувати, обертати. Саме такі вироби є корисними й улюбленими. У дитячій власності може одночасно знаходиться приблизно 15 варіантів, але у полі зору не більше 5 різних моделей.
Формуємо домашню ігротеку відповідно до віку малюка
- Від народження до пів року. Для старту підійде мобіль – підвісна карусель на ліжечко, коляску чи автокрісло. Така модель працює відразу у декількох напрямках – розвиток, розвага, візуальне сприйняття. Формується зорова й слухова активність, певні тактильні відчуття. Відтворення різних мелодій і звуків природи допомагають заспокоїтись і швидко заснути. У 5 – 6 місяців малюк буде не тільки слухати музику й спостерігати за обертанням каруселі, а й активно з нею взаємодіяти. Він тягнеться до фігурок, знімає їх, кидає, перекладає з однієї руки в іншу, стукає ними по бортиках ліжка. Корисним буде знайомство з розвивальним килимком. Перша модель повинна мати спеціальні захисні бортики. Найцікавішими будуть килимки зі спеціальними дугами, на яких підвішені знімні фігурки, прорізувачі, різні пискалки, фольговане дзеркальце. Також буде корисною взаємодія з м'ячем, брязкальцем, музичною панеллю.
- 6-12 місяців. У цьому віці хлопчики й дівчатка вже вміють стежити за переміщенням предметів, впевнено утримують їх у руці, довго займаються з ними й обов'язково пробують на смак. Тому застосування прорізувачів все ще актуально, а брязкальця стають більшими за розміром. Можна доповнити домашню колекцію заводними моделями, але малюк поки буде тільки спостерігати за ними. Будуть цікавими м'яка лялька з текстилю, фігурки у вигляді тварин, фруктів, овочів, книжки з картинками (щільні сторінки), розважальні набори, які використовуються під час купання. У цьому віці варто познайомитися з пірамідкою. Спочатку передбачається виконання простих дій – зніми кільце, поклади або одягни його на стрижень. Приблизно в 1,5 роки приступаємо до повноцінного складення, а також дитина повинна розрізняти вихідні елементи за кольором і розміром.
- 12 – 18 місяців. Робимо перші кроки, на зміну дитячому белькоту приходять зрозумілі дорослим слова, але їхнє відтворення може бути механічним, без розуміння сенсу вимовленого. Жестикуляція стає активною й виразною. Перегляд книжок з картинками доповнюємо прослуховуванням коротких ритмічних віршів. Пропонуємо для складання пазли з дерев'яних дощечок і конструктори з декількома вихідними елементами, пробуємо малювати пальчиковими фарбами, знайомимося з ксилофоном, барабаном, бубном. У категорію улюблених входять предмети, які котять перед собою чи за собою (тримаючи за мотузку). З'являється вірний плюшевий друг, з яким можна поділитися власними секретами, а також з ним легше заснути.
- 1,5-2 роки. Дитина вже має багато чого вміти. Наприклад, мити руки, швидко бігати, штовхати м'яч і підкидати його вгору, будувати вежу з 5-6 кубиків, діставати предмети з коробок і складати їх назад, малювати й розфарбовувати. Малюк стає більш вимогливим та емоційним. Йому подобається імітувати дії дорослих, тому обов'язково зацікавлять іграшки, що можуть бути у цьому корисними. У дитячій власності тепер різноманітні моделі, які дозволяють відтворювати прості життєві ситуації та повсякденні справи дорослих. Це комплекти посуду, пупси, меблі для ляльки, машинки, зменшені копії побутової техніки. Також будуть корисними різні творчі набори, настільні ігри (лото), пластилін та інші матеріали для ліплення.
Важливо познайомити малюка з кожною новою іграшкою й наочно продемонструвати її можливості. Не пропонуйте відразу кілька новинок, а дійте поступово, періодично оновлюючи домашню колекцію.