Автомобільні шини, точніше їх тип, впливає на надійність зчеплення коліс з дорожнім покриттям. Різні види автогуми, відрізняються не тільки розмірами, а й мають суттєві відмінності в протекторному дизайні і шарі (глибина і конфігурація канавок, малюнок), складі гумової суміші, будові каркаса. Від того, наскільки правильно підібрані покришки, залежатиме комфорт, безпека їзди, керованість транспортним засобом і прохідність.

Основні відмінності в малюнку протектора

Більшість автопокришок, що випускаються сьогодні, мають радіальну будову каркаса: перпендикулярне розташування ниток кордового шару щодо окружності колеса. Також є гума з діагональною будовою: під певним нахилом розташовані внахлест одна на одну нитки корду. Останній тип шин практично не зустрічається, чимало виробників уже не виготовляють діагональні покришки через нестійкість каркаса.

Види автошин залежно від протекторного малюнка:

  • Спрямований візерунок. Даний тип має маркування у вигляді стрілочки з напрямком руху колеса, а також написом «Rotation». Купуючи подібні шини, необхідно враховувати, що переставляти покришки з лівого боку авто на правий без перебортування колеса і навпаки, ні в якому разі не можна. Заздалегідь передбачити, з якого боку машини знадобиться заміна колеса неможливо, а якщо станеться форс-мажорна ситуація, встановлення запасного колеса на неправильний бік, навіть на невеликій швидкості пересування може спричинити ризик аквапланування.
  • Неспрямований малюнок. Гума такого типу вважається універсальною, її можна встановлювати з будь-якого боку автомобіля. До числа його переваг можна віднести: впевненість в управлінні, безшумність і можливість переставляти гуму на різні осі. Є і незначний мінус, який полягає у відносно невисокій опірності ефекту аквапланування і зниженні маневреності на великій швидкості.
  • Симетричний тип. Протекторний візерунок складається з двох однакових частин. Подібна конструкція забезпечує стабільну стійкість міських і компактних автомобілів при їзді по якісній дорозі. Для пересування по вологому полотну її конструктивні особливості не дають змоги зробити поведінку її оптимальною.
  • Асиметричний протектор. Відноситься до універсального за продуктивністю завдяки комбінованому дизайну. Цей різновид протектора дає змогу однаково впевнено почувати авто на сухій і вологій поверхні. Такі покришки зберігають чуйність в управлінні при русі на високій швидкості. Встановлюючи шини з таким протектором, необхідно врахувати внутрішню/зовнішню сторони (напис Inside/Outside).

Проектуючи автомобільні шини, інженери розуміють, що покришки можуть експлуатуватися в найрізноманітніших умовах, і часом, неідеальних. Тому візерунок протектора має демонструвати однаково хороші результати під час їзди по вологій і сухій асфальтованій поверхні, ґрунтовій дорозі та засніженій трасі.

Автовласникам потрібно розуміти, що вибрати «ідеальні» шини просто неможливо, адже якщо автопокришкам збільшувати одні характеристики, відповідно зменшуються інші параметри. Що стосується універсальних моделей, вони мають усереднені характеристики, тому значно поступаються за властивостями та параметрами спеціалізованим.

Види автошин залежно від сезону

У теплу пору року і зимовий сезон дорожні умови сильно відрізняються, тому на покришки покладаються різні завдання, з якими вони повинні відмінно справлятися. Якщо використовувати літню автогуму взимку, вона просто задубіє. У літню спеку автошини стають надмірно м'які, а також швидко зношуються. Щоб забезпечити безпечне і комфортне водіння, слід встановлювати комплект гуми, що підходить за сезоном:

  • Літні автошини

Забезпечують надійне зчеплення з розпеченим асфальтом, мають високий індекс швидкості, володіють підвищеною стійкістю до зносу при зовнішньому впливі дорожнього покриття. При зниженні температури до позначки +7 градусів і менше, такі шини втрачають свої початкові характеристики, знижується якість еластичності, відповідно падає керованість автомобілем. Автопокришки, призначені для літа, при негативних температурах починають дубіти.

  • Зимова гума

Характерними рисами цього типу є наявність вузьких канавок протекторного шару, достатня м'якість, що дає змогу комфортно і впевнено їздити засніженою або обмерзлою поверхнею. Компаунд виготовлено з компонентів, що забезпечують збереження еластичності за мінусових температур, а також необхідного зчеплення із замерзлим дорожнім полотном.

Зимові шини бувають шиповані (під шип), фрикційні (скандинавського і європейського типів). Шипована гума найчастіше використовується в суворих кліматичних умовах. Вона може похвалитися високою прохідністю на пухкому глибокому снігу і крижаній поверхні. Це відмінний варіант для заміських поїздок і для місцевості зі сніжними зимами.

Фрикційні покришки відрізняються протекторним візерунком, який має яскравий хвилеподібний характер. За їхню здатність добре прилипати до поверхні, такі шини називають «липучками». Даний тип гуми забезпечує надійне зчеплення з обледенілою поверхнею, гарантує стійкість авто в будь-яких складних умовах. Фрикційні моделі поділяються на гуму скандинавського і європейського типу:

  • Скандинавський тип підходить для експлуатації на сувору зиму, склад такої гуми містить силіку, що забезпечує хорошу стійкість автомобіля при їзді по льоду. Але при здійсненні маневрів на асфальтованій поверхні різке гальмування може призвести до збільшення гальмівної дистанції. Використання таких шин актуально для їзди на розміреній швидкості в холодних регіонах.
  • Європейський тип покришок дає можливість комфортно їздити по асфальту. Такі шини оснащуються невеликою кількістю ламелей і мають достатню жорсткість. З шинами європейського типу можна швидко їздити в умовах теплої зими з помірними опадами. Вони гарантують високу маневреність на асфальтованій поверхні.

Вибираючи комплект покришок на зиму, особливу увагу приділіть маркуванню, щоб не переплутати всесезонні моделі із зимовими виробами. Обидва варіанти мають маркування боковині M+S, але зимова гума додатково маркується знаком зі сніжинкою всередині, на всесезонці відсутній такий малюнок.

  • Всесезонні покришки

Універсальні моделі є проміжним виробом між зимовим і літнім типом гуми для автомобілів. Такі шини характеризуються особливим протекторним малюнком, що забезпечує надійне зчеплення коліс з дорожнім полотном в умовах помірних зимових умов і не надто спекотної літньої пори. Використовувати всесезонні покришки в місцевості з частими і різкими коливаннями температур, не актуально, оскільки при збільшенні температури вище норми гума може поплавитися.

Автошини з низьким профілем: що це, їхні плюси і мінуси

Деякі автолюбителі роблять вибір на користь покришок з низьким профілем, бажаючи поліпшити зовнішній вигляд авто і трохи змінити його характеристики. У подібних покришках процентне співвідношення ширини і висоти профілю має бути менше 55%.

Щоб зрозуміти, яка висота профілю тієї чи іншої гуми, потрібно просто подивитися на маркування, наприклад, в позначенні 205/45 R15, цифра 45 вказує на низький профіль покришки. Це означає, що відношення ширини гуми до її висоти становить 45%. Ширина автопокришки становить 205 мм, а висота профілю знаходиться наступним чином: 205*0,45=92,25 мм.

Використання покришок з низьким профілем дає можливість:

  • збільшує контактну область з дорожнім покриттям;
  • значно поліпшується стійкість авто;
  • поліпшується гальмування і розгін.

Застосування такої гуми має і недоліки. Так, збільшується гучність під час їзди, з'являється ризик виникнення ефекту аквапланування та збільшується вірогідність деформації покришок під час їзди нерівними ділянками дороги або наїзді на бордюри.

Гума з високим профілем: для чого використовується

Покришки з високим профілем (починаючи з 60% від ширини і вище) відмінно підходять для застосування в зимовий сезон, а також для експлуатації на дорогах поганої якості і бездоріжжі. Високопрофільні покришки здатні пом'якшувати удари, забезпечують кращий комфорт і збільшують кліренс.

Автопокришки безпрокольного типу — їхні особливості

Великою популярністю користується безпрокольна автогума з назвою Run Flat. Виробники підсилюють боковину автошин, наносячи в'язку речовину з внутрішньої сторони шини, що заклеює місце проколу під час їзди без зниження тиску всередині покришки. Ця технологія дає змогу проїхати щонайменше 80 кілометрів зі швидкістю 80 км/год без деформації гуми. Відомі великі автомобільні виробники комплектують свої моделі машин саме безпрокольною автогумою.

Різновиди шин для позашляховиків і кросоверів

В окрему групу покришок входять позашляхові моделі. Їх використання передбачає їзду по бездоріжжю, автогума при цьому має високий профіль і відрізняється високим ступенем стійкості до проколів. Автошини для позашляховиків розрізняють наступних видів:

  • Шосейні покришки Н/Т (Highway Terrain). Даний тип призначений для їзди по твердій дорожній поверхні. При виробництві застосовується інноваційна суміш, зі стійкістю до абразивних частинок покриття дороги. Такі шини відрізняються особливим дизайном протектора і жорсткістю каркаса. За рахунок м'якості автошин забезпечується безшумність виробів під час їзди по трасі, протектор сприяє підвищенню ходових якостей авто.
  • Універсальна автогума А/Т (All Terrain). Розрахована на експлуатацію на шосе і бездоріжжі. Цей різновид покришок відрізняється від шосейних моделей досить великим візерунком протектора і жорсткістю гуми. З такими автопокришками можна їздити по піщаній і грязьовій поверхні. Машина, на яку встановлено універсальні шини, має відмінну прохідність.
  • Грязьові M/T (Mud Terrain). Призначені для їзди по важкодоступних місцях і ґрунтовій дорозі. За рахунок спеціального протектора, забезпечується висока прохідність автомобіля. Даний тип покришки має стійкість до деформації і механічних пошкоджень завдяки жорсткості гуми, а також посиленому каркасу. Позашляхова гума за конструктивними особливостями підрозділяється на вироби для подолання піску, скелястої місцевості та непрохідного бруду. Кожен різновид оснащується спеціальним протектором, який відрізняється параметром висоти, товщиною канавок і жорсткістю гуми.

Правильний вибір типу автопокришок для позашляховиків безпосередньо впливає на такі показники як хороша керованість, тягово-зчіпні характеристики, стійкість, прохідність транспортного засобу. Шини знижують ризик застрявання автомобіля під час подолання різного роду перешкод.

Автопокришка з омологацією: що обіцяє автовиробник

Новомодне слово «омологація» приводить багатьох автовласників у ступор. Гума з омологацією означає модифікований варіант стандартної моделі шини під конкретну марку машини, в деяких випадках навіть під певну модель автомобіля.

Говорячи простою мовою, такі автошини створюються з урахуванням індивідуальних вимог автовиробника, що допомагають максимально точно розкрити потенціал транспортного засобу на дорозі. Зазвичай омологовані покришки з заводу встановлюються на авто середнього і преміум класу.

Автогума з омологацією може кардинально відрізнятися від покришки без неї (за рахунок конструктивних особливостей, ваги, протекторного візерунка, компаунду тощо). Фахівці рекомендують встановлювати омологовану автогуму на машину виключно комплектом з чотирьох штук.

Розробники автомобілів грамотно і ретельно прораховують навантаження, що діють на колеса, визначають потрібні розміри дисків і покришок, що забезпечують необхідне зчеплення покришки з дорожньою поверхнею для відмінної керованості і курсостійкості автомобіля. Тому використання відповідного типу шин для транспортного засобу впливає на безпеку і комфортність водіння.

Для правильного підбору покришок необхідно враховувати експлуатаційні умови транспортного засобу, температуру навколишнього повітря, сезонність гуми, а також рекомендації заводу-виробника машини.


Переглядів: 2453
Поширень: 2