У Вінниці обговорили перспективу запровадження міської програми книговидання

У рамках втілення проєктів Стратегії розвитку туризму міста Вінниці до 2030 року департамент маркетингу міста та туризму Вінницької міської ради розпочав підготовку до розробки програми підтримки книжкових видань про Вінницю.

Як повідомляє Офіс туризму Вінниці, метою цієї програми має стати стимулювання видання якісної й різноманітної промоційної та сувенірної друкованої продукції, спрямованої на поширення знань про Вінницю і регіон, їх історико-культурну спадщину, туристичний потенціал, унікальну атмосферу й роль у загальнодержавних і світових процесах та явищах.

27 квітня у туристичному хабі Visit Vinnytsia відбулася експертна зустріч щодо доцільності та перспектив запровадження міської програми підтримки книговидання. На неї запросили представників місцевих видавництв, освітніх і культурних інституцій, а також активних популяризаторів Вінниці в книжках та в мережі Інтернет.

Учасники зустрічі відмітили, що хоча в реаліях війни кількість накладів і найменувань книжок в Україні значно знизилася, однак видавнича галузь продовжує відчувати великий попит на літературу, яка розкриває для українців їхню власну культуру та історію. Багато читачів свідомо почали відмовлятися від російськомовних видань, а це пожвавлює ринок перекладної літератури та оригінального нон-фікшену.

Директор департаменту маркетингу міста та туризму Олександр Вешелені пояснив, що міська програма підтримки книговидання початково задумується на засадах «економічного патріотизму», тобто бюджетна підтримка пріоритетно надаватиметься суб’єктам, зареєстрованим у Вінницькій територіальній громаді.

Таких нині за державним реєстром суб’єктів видавничої справи 92, книжки про місто і регіон видають близько 10. Якщо активність та якість проектів учасників з Вінниці буде недостатньою, може розглядатися розширення кола потенційних заявників. У будь-якому разі заявка має надходити від суб’єкта видавничої діяльності, що має угоду на майнові права, а не від безпосереднього автора – як це практикується в інших програмах підтримки книговидання. Це не виключає можливість подаватися автору, який одночасно є і суб’єктом видавничої галузі (ФОП).

«Головне завдання майбутньої програми – підтримка видавництв, які сприяють появі конкурентних і цікавих книжок та альбомів про Вінницю, цим самим залучають талановитих авторів, фотографів та ілюстраторів, здатних народити затребуваний інтелектуальний товар на книжковому ринку, – говорить Олександр Вешелені. – На жаль, у роздрібній торгівлі нині практично відсутні подібні пропозиції, оскільки останні кризові для книговидання роки не дозволяють більшості місцевих гравців йти на фінансові ризики. Так само зараз зменшилася кількість потенційних покупців через падіння купівельної спроможності населення і малі туристичні потоки. Але ми маємо думати вже про завтрашній день і про те, що книгу як джерело пізнання міста і як сувенір бажатимуть придбати дедалі більше людей».

Присутні на зустрічі видавці й автори видань про Вінницю виявили зацікавленість у розробці такої програми. Так, Вікторія Гранецька, співзасновниця видавництва жанрової літератури «Дім Химер» з кількох озвучених варіантів відзначила як найбільш доцільну модель грантової підтримки на співфінансування видання (частина тиражу якого передається для потреб організатора конкурсу).

Директор Музею Вінниці Олександр Федоришен звернув увагу на те, що універсальних авторів, які писали б на задану тему, на ринку обмаль. І якщо говорити про істориків, то в кожного є свої проєкти і своя спеціалізація. «Присутня серед нас Наталія Кушка (авторка книги «Музична Вінниця») – музикознавець, дослідниця вінницьких родів, і створює продукт того напрямку, з яким працює. І так по кожному з авторів. Універсальних спеціалістів все одно немає. Тому якщо замовляти видання на якусь тематику, то це потрібно робити завчасно», – зазначив Олександр Федоришен.

За підсумками обговорення планується сформувати робочу групу з розробки нової програми, яка має представити громадськості та зацікавленим сторонам проєкт документу влітку цього року.

Фото: Департамент маркетингу міста та туризму Вінницької міської ради


Переглядів: 1414
Поширень: 0