У Вінниці відбулося засідання журі Всеукраїнського відкритого конкурсу на кращу ідею пам’ятного знака на честь Героїв та Героїнь, полеглих у російсько-українській війні, для встановлення на територіях шкіл. Завданням для архітекторів та скульпторів було розробити новаторську ескізну пропозицію, що включала б можливість відобразити головну мету – гідне вшанування пам’яті з можливістю доповнення інформації про загиблих. Конкурс проходив у бліцформаті, тобто у стислі терміни. Протягом місяця на нього зареєструвалися 18 учасників, які подали 16 робіт. Їх усі було представлено на розгляд фахового журі.
До складу журі увійшли експерти з різних галузей: історії, мистецтва, архітектури, освіти. А також представники Вінницької міської ради, як головного замовника конкурсу, на чолі з заступницею міського голови Галиною Якубович. Крім того, до суддівства були залучені фахівці педагогічного університету, КЗ «Музей Вінниці», директори шкіл та представники родин загиблих. Перед початком роботи всі присутні схилили голови в пам’ять про полеглих воїнів.
Після хвилини мовчання учасники засідання обрали голову журі. Ним став архітектор, а нині мобілізований військовий Назар Жовнич.
«Сьогодні ми обираємо не остаточний об’єкт, а напрям, за яким кожна школа вшанує свою історію під час війни. Голосуйте так, як відчуваєте, – закликав голова журі. – За радянських часів всі пам’ятники були монолітами, що пригнічували. Наше ж завдання напрацювати такий пам’ятний знак, котрий нестиме світло як наші воїни-ангели, а також одночасно буде потужним. Наша сила не у зброї та залізяччі, наша сила – у людях. Ось такий основний посил має бути».
А заступниця міського голови Галина Якубович нагадала, що йдеться про встановлення пам’ятних знаків на територіях шкіл. Тому необхідно пам’ятати про дітей, які в них навчаються. Головне завдання – віднайти концептуальне рішення, що нестиме виховний і патріотичний сенс.
«Нам би хотілося, щоб це не було щось класичне, а навпаки – інноваційне й тим самим спонукало кожного школяра зупинитися і замислитися, що Україна була, є і буде. Щоб, вшановуючи пам’ять наших полеглих воїнів, з часом діти могли також осмислити й свій майбутній внесок у відбудову країни та її подальший розвиток», – зазначила Галина Якубович.
На конкурс надійшло 16 робіт від учасників із Кам’янця-Подільського, Львова, Сум та Вінниці. Серед них були як прихильники традиційних форм, так і новаторських і дещо авангардних. Як зауважив головний архітектор Вінниці Євген Совінський, попри стислі терміни проведення творчого змагання, його умови дозволили долучитися широкому колу охочих, адже передусім потрібно було подати ідею, а не велику кількість креслень.
«Метою архітектурного конкурсу визначено необхідність тактичної меморіалізації на територіях шкіл для розміщення інформації про військових. У наріжних завданнях архітектурного конкурсу стояло те, що, скажемо умовно, стела й інформація на ній повинні бути максимально доповнюваними без травми для основного силуету сприйняття об'єкта. Але в завданнях також входили його безпечність для дітей, співрозмірність людському зросту. Все для того, щоб це були рішення дружні до людини. Тобто йдеться не про величні меморіали. Йдеться про подання інформації для дітей, для батьків, вчителів, всіх жителів громади, аби протягом років усі мали змогу достойно проносити пам’ять про воїнів, які віддали свої життя за наше благополуччя», – каже Євген Совінський.
Саме такі критерії були головними під час обрання переможців конкурсу. Заради об’єктивності авторство ідей залишалося в секреті до моменту оголошення результатів голосування. До речі, трійка лідерів визначилася вже у момент розгляду ескізів.
«Стосовно переможців можу сказати, що вони презентують три віхи, три вектори розвитку меморіальної тематики на територіях шкіл. Переможець – це безпосередньо той проєкт, який мав ключову ідею відсилки і комунікації з пам’яттю. Тобто це проєкт, який буде торкатися душі кожного по-своєму. Кожний, у ньому побачить свою історію, пов’язану із цією війною, і він матиме й освітню функцію», – коментує рішення журі головний архітектор Вінниці.
Переможцем конкурсу було обрано проєкт під шифром 069 – авторського колективу УКРБУДПРОЕКТРЕСТАВРАЦІЯ UBPR (Вінниця).
Друге місце посів проєкт під шифром 132 – Максим Ткачик (Вінниця).
Третє – у проєкта під шифром 333 – Артем Калініченко (Вінниця).
Власне проєкт-переможець презентував унікальне рішення з використанням глянцевої поверхні.
«Це передусім сучасний, світлий варіант. Імена загиблих будуть на глянцевій поверхні. Учень, який підходить до монумента, крізь дзеркальне своє відображення читає прізвища Героїв та Героїнь і тим самим іде посил, що ми живі, дякуючи тим, хто загинув», - відзначив голова журі Назар Жовнич.
«У нас дуже багато було свого часу різних пам’ятників, але давайте відверто наскільки часто ми до них підходили. Я, вважаю, що ця дзеркальна поверхня і звернення буде спонукати не тільки в пам’ятні дні, під час свят, а й в будні підходити до цього пам’ятного знаку і нагадувати собі про те, що ми живемо всі ціною інших життів», – доповнила дружина загиблого воїна Раїса Кравець.
Друге та третє призові місця відповідно в ідеї встановлення скриньки пам’яті та ідеї стіни пам’яті. Автори цих проєктів зуміли також знайти оптимальні варіанти щодо розміщення імен загиблих та запропонували цікаві, нестандартні рішення самих об’єктів.
Трійка призерів отримає грошову винагороду за свої роботи: 20 тис. грн – переможець і по 15 тис. грн – володарі двох інших премій.
Ознайомитись із проєктами-переможцями та коментарями експертів до них вінничани зможуть вже незабаром. Адже за рішенням журі, їх винесуть на громадське обговорення. Це необхідно для того, щоб зрозуміти сильні та слабкі сторони кожного, доопрацювати та напрацювати достойний варіант пам’ятного знаку.
Йдеться про певний образ, який застосовуватиметься в навчальних закладах Вінницької міської територіальної громади, а їх наразі 44. Як зазначила заступниця міського голови Галина Якубович, усі пам’ятні знаки виготовлятимуться коштом міського бюджету.
На завершення засідання журі, вона від імені міського голови Сергія Моргунова висловила подяку учасникам конкурсу та всім залученим до його організації та проведення.