Щороку, на початку листопада, у Вінниці кілька днів присвячують звучанню чарівного інструменту – саксофону. У дні близькі до дня народження винахідника саксу з концертами до нашого міста приїздять справжні зірки саксофонної сцени, з-за кордону і з усієї України. Цьогоріч фестиваль можна назвати показово українським – прихильники звучання саксофону побачили виключно наших співвітчизників: як тих, хто уже зробив собі ім’я закордоном, так і тих, хто вже дуже відомий своєю майстерністю в межах України.
Лише два великих концерти у рамках фестивалю, але справді зацікавлена публіка, повністю заповнені зали і щирі оплески вдячності – вінничани стають прихильниками вишуканого саксофонного звучання! Окрім концертів були ще майстер-класи для юних саксофоністів і багато чудових миттєвостей професійного спілкування. Концерти ж пройшли на двох найбільш вдалих концертних майданчиках міста – у філармонії та на сцені театру.
Перший з концертів – Sax Recital – став демонстрацією розмаїття саксофонного матеріалу: звучали стилізації під барокову музику, камерна класика, а також джазові варіації на теми Пьяццоли і неймовірні твори сучасного австралійського композитора. На сцені лише четверо майстрів: провідний соліст Національного президентського оркестру України Артем Голоднюк, віртуозний студент Ліонської консерваторії Данило Довбиш, засновник фестивалю Adolphe Sax Festival Євген Попель та обдарована піаністка Юлія Компанієць.
Концерт був сповнений такими різними речами як «Каприс в іспанському стилі» Івана Оленчика, романтичний твір Габріеля Форе «Після сну», грайливе тріо Франсіса Пуленка (яке виконали Євген Попель на тенор-саксофні, Артем Голоднюк на сопрано-саксофоні і Юлія Компанієць на фортепіано), відомий каприс Паганіні і сюїта Шнітке стилізована під бароко. Ці класичні твори дуже яскраво були розбавлені сучасними п’єсами Баррі Кокрофта – орнітологічною фантазією на тему звуків курячої ферми «Ku-ku» у виконанні Артема та драйвовою фанковою Rock Me у виконанні Данила.
Стишити енергію року вирішили пристрастю від майстра Пьяццоли: неперевершене танго забуття Oblivion та вишукана «Фуга і містерія». Виконувались ці твори у атмосферній напівтемряві, а піаністка Юлія була у вечірній сукні, саме такій, в якій і слід танцювати танго. Так чарівно завершився перший концерт фестивалю.
І вже на наступний день переповнений зал театру ім. Садовського з нетерпінням очікував на початок неймовірного дійства, споглядаючи на одразу дюжину пюпітрів на сцені. З темряви залу на сцену вийшли двоє сопрано-саксофоністів і розпочали виконання унікального по виразності фольклорного циклу «Коло».
Ця програма була спеціально написана для Міжнародного конгресу саксофоністів у Загребі (Хорватія) композиторкою Валерією Виноградовою спеціально для Ukrainian Saxophone Ensemble, виняткового творчого колективу, що народився два роки тому під час підготовки до Третього Adolph Sax Festival. Ансамбль ще й виглядає видовищно, адже всі учасники вбрані у спеціально пошиті на замовлення білі вишиванки.
«Коло» – це шедеври української народної музики, викладені спеціально для дванадцяти саксофонів і надзвичайно яскраво емоційно забарвлені! Майстерно зміксовані календарно-обрядові пісні не лише звучать на сучасний лад, але і виконуються нетривіально: учасники ансамблю шикуються у ряди, вистукують ритм ногами по підлозі та плесканням долонями по боках, викрикують «Гей!» та співають! Програма з восьми творів звучить з'єднано та виділити купальські, жниварські, весільні пісні або колядки дуже легко на слух завдяки виразності саксофонної мови.
Особливо зворушливо звучить мовою саксофону «Голосіння», інструмент в руках Артема Голоднюка співає крізь сльози. Потім настає черга щедрівок: «Нова радість стала, яка не бувала, над вертепом звізда ясна світлом засіяла» – звучить уже хор саксофоністів, який одразу ж підхоплює мелодію на інструментах! І завершується програма виконанням найбільш пізнаваної української мелодії у світі – «Щедрик» Леонтовича звучить на дванадцяти саксофонах! Приголомшливо!
Далі лунає ще кілька відомих творів і виконувати соло щоразу виходить один з ансамблю. Це допомагає усвідомити, що перед нами справжні професіонали – майстерні солісти, що об’єднуються заради гри у чудовому, справді унікальному колективі. Ukrainian Saxophone Ensemble вражає потужною і злагодженою грою!
Наприкінці виступу навдивовижу щиро і з великою вдячністю музикантам аплодують! «Політ джмеля» ансамбль виконує на біс, але переповнений зал театру не вгамовується і отримує ще один біс: «Угорський танець» Брамса. П’ятий саксофонний фестиваль випестував нарешті свою вдячну публіку! Далі – ще більше, краще й майстерніше! Зустрінемось з найкращими саксофоністами країни і світу за рік!