Журналісти столичного видання дослідили методи впливу на бізнес з боку інформаційних рейдерів
Дискредитація успішного бізнесу в сучасній Україні неможлива без використання соціальних мереж. У торговельній галузі наразі чи не найпоказовішим прикладом є компанія «АТБ», яку інформаційні рейдери атакують за допомогою кількох інструментів, включно із роботою у Фейсбуці групи «АТБ-Мордор». Такого висновку дійшли журналісти видання From-UA у своїй статті «Скільки коштує зруйнувати репутацію?» (https://from-ua.com/articles/450549-skolko-stoit-razrushit-reputaciyu.html).
«Одним із найбільш популярних методів поширення чуток і пліток сьогодні є робота із соціальними мережами. На прикладі «АТБ» ми бачимо активність у форматі fb-сторінки «АТБ-Мордор»…», – наголошують у матеріалі. Його автори цитують експерта з інформаційного рейдерства центру «Всеукраїнський соціологічний союз» Тетяну Урванцеву, яка так само розповідає про ознаки відверто замовної кампанії. «Якщо говорити про акаунт «АТБ-Мордор», то тут працюють професіонали, які виконують конкретне завдання. Очевидно, що проектом займається не одинак, а ціла група авторів і адміністраторів. Уважно розгляньте саму сторінку та її «архів». Простежується чітко розроблений тематичний план із визначеними часовими рамками розміщення постів. Вкидання не ситуативні. Вони продумані та відбуваються за графіком», – наводять слова експерта журналісти From-UA.
На думку Тетяни Урванцевої, метою такої fb-групи є дискредитація «АТБ». Основним напрямком недоброзичливці мережі обрали використання голослівних звинувачень у торгівлі неякісною продукцією. «Робиться це в максимально наочній і страхітливій формі. То хтось знаходить цвіль у сирі, то черв'яків у фарші, то зуби в салямі тощо. Все це публікують на фейкових акаунтах, адже жодних офіційних скарг до державних органів контролю за якістю не надходило. З огляду на те, що десятки адвокатів за подібні історії вхопилися б моментально (хто ж відмовиться відсудити що-небудь у «АТБ»?), реальних справ немає. Але мережу від таких повідомлень, як-то кажуть, трясе. Ніби в анекдоті, коли ложечки знайшлися, але осад залишився. В даному випадку – «осад» на репутації компанії», – каже Тетяна Урванцева. За її словами, щодня з'являється 4-5 повідомлень із «викриттями». Оновлення постів відбувається чітко три рази на тиждень. При цьому вкидання носять масовий характер, а значить, їх розміщують у певний час – один за одним. «Звісно, це говорить про те, що пости пишуть не прості покупці, які виявили «крамолу», а адміністратори групи. Вони отримують зарплату, дотримуються інструкції, мають «темники» та працюють за графіком», – зазначає експерт. За словами пані Урванцевої, послуги такої «команди» можуть коштувати від 10 тис. грн. на місяць.
Вона також наводить кілька характеристик, за якими можна чітко відрізнити фейкові акаунти для розміщення подібного роду постів. По-перше, вони максимально безликі. Фото або відсутнє, або нейтральне: тваринка, пейзаж, персонаж мультфільму тощо. По-друге, у таких користувачів або взагалі немає друзів, або їх дуже мало. По-третє, стрічка публікацій представлена переважно негативними постами про «замовлене» підприємство.
У статті йдеться про те, що боротися з явищем інформаційного рейдерства можна і треба. «Однак на рівні однієї компанії – нехай навіть такої потужної, як «АТБ» – це вельми складне завдання. Тут необхідно централізовано проводити роз'яснювальну роботу», – пише From-UA.