Вінницький завод “Кристал” – одне з багатьох українських підприємств, яке було засноване ще в Радянському Союзі. Підприємство свого часу було одним з найбільших обробників алмазів в СРСР та щомісяця виготовляло до близько 200 тисяч діамантів.
Однак донедавна доля заводу була нечіткою – через нестачу сировини після початку “нульових” підприємство почало зменшувати обсяги виробництва. Зрештою, доля підприємства “повисла” в повітрі після рішення його приватизувати у 2018 році, адже знайти нового власника для “Кристала” вдалось лише за кілька років.
Тож у цьому матеріалі – інтерв’ю редакції Vежа з керівництвом підприємства про те, яким “Кристал” був раніше, де невдовзі можна буде купити ювелірні прикраси від вінницького заводу, та які плани на відродження підприємства в найближчому майбутньому. А ще тут – коротка фотоекскурсія виробництвом та мандрівка тонкощами ювелірної справи.
Наші співрозмовники – Олександр Бутенко, головний виконавчий директор заводу “Кристал”, та Андрій Головенько, директор з виробництва акціонерного товариства та працівник заводу з 27-річним стажем.
Олександр Бутенко
Андрій Головенько
Вежа: Андрію, Олександре, розкажіть, будь ласка, про історію заводу “Кристал” та його значення на ювелірному просторі України.
Олександр: Почнемо з того, що раніше завод “Кристал“ був одним з найбільших підприємств СРСР з огранювання алмазів (для довідки: алмаз – необроблений мінерал, діамант – оброблений алмаз – авт.). Перший діамант у нас був виготовлений 50 років тому – ще 1973 року. У нас навіть зберігся станок, на якому його обробляли.
В основному за радянських часів на підприємстві обробляли якутські алмази. А в часи незалежності поступово перейшли на алмази, які купуємо на біржі в Бельгії.
Андрій: Спершу завод займався виключно огранюванням, але в 1992 році почав виготовляти ще й власні ювелірні прикраси. Загалом в минулі часи ми мали штат до 3000 працівників, а в місяць з верстатів заводу виходили близько 200 тисяч діамантів.
Зрозуміло, що наразі обсяги виробництва у нас не такі масштабні, однак якість огранювання та ювелірних прикрас від цього не змінилась.
Прикраси, які реалізовують в магазинах
Вежа: Ми знаємо що не так давно завод “Кристал” перейшов у приватну власність. Скажіть, в якому стані перебуває завод, які першочергові завдання постали перед вами?
Андрій: До моменту приватизації кілька років завод активно не розвивався. Адже спроби держави продати підприємство тривали кілька років і на цей час були заборонені дії з відчуження, оренди тощо. До того ж на роботу вплинув коронавірус – під час пандемії обсяги виробництва знизилися.
Тому наразі на підприємстві працюють 40 людей.
Олександр: Ще одним ударом для нас стало повномасштабне вторгнення. Адже під час війни для ювелірів настає найбільша криза. Ювелірний бізнес першим падає і останнім підіймається.
Але нашому заводу дещо пощастило, позаяк ми мали та маємо власні виробничі потужності. Найбільше ж в Україні постраждали ювелірні підприємства, які виробництва не мали, а займались, наприклад, перепродажем прикрас.
Тому зараз основна задача нового керівництва “Кристалу” – відродження підприємства та перетворення його на значущого гравця на українському ринку.
Вежа: Що зараз охоплює виробництво заводу?
Олександр: Наразі “Кристал” виготовляє прикраси із золота та з природними діамантами та іншим дорогоцінним камінням. Більшість “ювелірки” йде за кордон. Співпрацюємо з окремими підприємствами, які надають нам золото та дорогоцінне каміння, а ми перетворюємо їх на трендові прикраси для ринків відповідних країн – Ізраїлю, Об’єднаних Арабських Еміратів та інших.
Загалом завод за час існування створив понад 5000 моделей ювелірних прикрас. При цьому, ми використовуємо фірмову лігатуру, тож навіть якщо клієнт купив наші сережки 15 років назад та загубив одну сережку, ми виготовимо точно таку ж. Вона не відрізнятиметься кольором, формою чи іншими характеристиками.
Огранювання діамантів поки не працює, але в планах відновлення цього процесу є.
Моделі прикрас
Чисте золото не популярне для виробництва прикрас, бо воно м’яке. Зазвичай його сплавляють з лігатурою – сумішами інших матеріалів. На “Кристалі” до чистого золота додають фірмову лігатуру, завдяки чому отримують відповідну пробу (585, 750) та колір (біле, жовте чи червоне золото).
Лігатура
Вежа: Розкажіть, будь ласка, про плани підприємства на майбутнє.
Андрій: Для розуміння, діамантовий цикл виробництва побудований наступним чином. Аби створити якусь прикрасу з діамантом, потрібно спершу видобути в копальні алмази, потім їх обробити, і лише після цього створити ювелірний виріб. Крім того, якщо у виробника прикраси немає власної мережі збуту, то в ланці між виробником та споживачем з’явиться ще й посередник-реалізатор.
Якщо казати про “Кристал”, наразі ми займаємось створенням та реалізацією ювелірних прикрас. Однак маємо плани як охопити більше етапів виробництва та збільшити різноманіття нашої продукції.
Наприклад, серед планів – запустити ділянку обробки дисків, на яких відбуватиметься огранювання. Звісно, про відновлення кількатисячного штату поки не йдеться. Однак фахівці, які в нас працюють, зможуть якісно виконувати цю задачу.
Олександр: Також наше підприємство планує відкрити у Вінниці два магазини – зі стандартною (вартістю від 10 до 100 тисяч гривень) та преміум-продукцією (від 100 тисяч гривень і дорожче). Для цього ми вже зареєстрували дві нові торгові марки. При цьому наші прикраси можна буде придбати також онлайн.
Все це планується зробити орієнтовно протягом пів року. Після цього – залишиться лише вийти на прямі зв’язки з постачальниками алмазів. Адже наразі ми працюємо з посередником – біржею в Антверпені.
А щодо реалізації продукції – також хотілося б відкрити магазини в Києві, Львові, Варшаві, Празі та Дубаї.
Крім того, ми плануємо поступово набирати та навчати молодих працівників, адже якщо штат не оновлювати, то старі майстри вийдуть на пенсію, а нових людей вже не буде кому навчати.
Визначення проби золота
Якщо казати про кількісне збільшення виробництва та збільшення штату, то з цим все складніше. Ми можемо вдвічі збільшити обсяги виробництва навіть з тим штатом, який у нас є. Адже в нас дуже висококваліфіковані працівники, які можуть створювати дійсно якісну продукцію. Питання в іншому.
“Кристал” традиційно створював прикраси в класичних дизайнах. Тому наразі ми спершу розвиватимемо творчу складову ювелірної справи, аби створювати більше трендових прикрас. В результаті в нас з’явиться більше новинок – в дизайнах, які популярні у світі.
Наразі завод запускає два нових бренди.
Бренд “КРИСТАЛ” – для преміальних продажів, включно з виготовленням під замовлення будь-яких виробів.
Бренд “Crystal Diamonds” – середній сегмент, який буде представлений в торгових центрах на фірмових острівцях або в бутіках.
Фото Євгена Симоненка та надані заводом “Кристал”