«Свідоме диво!» Найяскравіші миті концерту-реконструкції «Прилетіла ластівочка» у Вінниці

«Свідоме диво!» «Спів — божественний!» «Це справді була Подія культурного життя нашого міста».

Так тонко і глибоко відчула Вінниця і впустила в своє серце концерт-реконструкцію «Прилетіла ластівочка», який 24 березня відбувся у театрі ім. Садовського завдяки Інституту Леонтовича і агенції Open Music Project.

Повна зала, стоячи, співала «Вже воскресла Україна» — Гімн України в редакції Олександра Кошиця. І вибухала оваціями після кожної композиції!

У першому відділені були відтворені виняткові пісні прем’єрного концерту Українського національного хору під орудою Олександра Кошиця, що 102 роки тому, 5 жовтня 1922 року, відбувся у Карнегі-хол.

Стародавній український кант «Страшний суд» в обробці Порфирія Демуцького та кант «Почаївській Божій Матері» в обробці Миколи Леонтовича, воєнна колядка «Була вдовойка конець села» в обробці Олександра Кошиця, щедрівка «Ой там за горою» в обробці Миколи Леонтовича, веснянка «Ягіл, ягілочка» в обробці Олександра Кошиця, щедрівка «Ой сивая, тая зозуленька» в обробці Кирила Стеценка та легендарний «Щедрик» Миколи Леонтовича.

Кожну композицію глядачі могли максимально відчути завдяки надзвичайним історичним фактам, якими поділились ведучі концерту: дослідниця і популяризаторка історії «Щедрика», засновниця Інституту Леонтовича Тіна Пересунько, а також воїн-захисник, а нині — капітану ЗСУ у запасі Олексій Літвінов.

— Багато з тих пісень, які понад 100 років тому відкривали Україну Америці, сьогодні майже не виконуються навіть в Україні. Приміром, ноти канту «Страшний суд», що відкривав прем’єру в Карнегі-хол, готуючи цей концерт, мені вдалось знайти в архівах лише в одному екземплярі. І це були ноти, яким більше 100 років. Надруковані Музичним відділом Міністерства мистецтв УНР спеціально для закордонних концертів Української Республіканської Капели 30 січня 1919 року. За тиждень до евакуації хору з Києва. Саме за цими понад 100-річними нотами артист Хору Українського Радіо Віктор Давиденко реставрував партитуру і ми відтворили твір на сцені у Вінниці, — зазначає Тіна Пересунько.

Сюрпризами другого відділення концерту-реконструкції «Прилетіла ластівочка» стали хіти гастролей Українського Національного Хору країнами Північної й Південної Америки у 1922-1924 роках.

Американський хіт «О, Сюзанно!» Стівена Фостера і мексиканська пісня «Перхура» Мігеля Лердо де Техади в аранжуванні Олександра Кошиця, колядка «Ой рано, рано кури запіли» в обробці Василя Ступницького, колядка «Ой на горонці» в обробці Кирила Стеценка, колискова «Ой ходить сон коло вікон» Василя Барвінського в аранжуванні Олександра Кошиця, коломийка «Верховино, ти світку наш» і українська народна пісня «По опеньки ходила» в обробці Миколи Лисенка, гімн «Вже Воскресла Україна» в редакції Олександра Кошиця, стрілецький марш «Ой у лузі червона калина» в обробці Віктора Грицишина, колядка «Carol of the Bells» і «Щедрик» на біс!

— «Щедрик» Миколи Леонтовича став не лише хітом світового турне капели Кошиця, а й голосом Української Народної Республіки у війні за незалежність від росії. Згодом — символом Різдва Америки й всього світу, — ділиться Тіна Пересунько. — На концерті-реконструкції у Вінниці «Щедрик» повернувся додому. До хати господаря — Миколи Леонтовича. Адже саме звідси, з Вінниччини, «Щедрик» полетів у широкий світ. Тут Леонтович написав свій хоровий шедевр, звідси він надіслав рукопис пісні диригенту Кошицю. Звідси українська ластівочка полетіла до Києва, потім до Парижу, перетнула океан і прилетіла до Нью-Йорка. Щоб «Виспівати Волю Україні».

Невимовна глибина і щирий захват! Кожна мить концерту-реконструкції була наповнена відкриттями і приголомшливими історичними паралелями.

Заслуженими «БРАВО!» вінничани вітали головних музичних героїв концерту — Академічну хорову капелу Українського радіо і художню керівницю й диригентку Юлію Ткач. Славетний хор, до речі, у Вінницю приїхав вперше за часів відновлення незалежності.

— Особлива подяка вінницькій публіці за аншлаг, теплий прийом та за готовність сприймати інтелектуальний мистецький продукт! — подякувала глядачам продюсерка знаменитих міжнародних фестивалів OPERAFEST TULCHYN та VINNYTSIA JAZZFEST, керівниця концертної агенції Open Music Project Ірина Френкель.

Окремими родзинками стали ще дві події, що 24 березня відбулися у межах концерту-реконструкції.

Вперше у Вінниці експонувалася і була програна на старовинному грамофоні рідкісна платівка 1922 року із найпершим нью-йоркським записом «Щедрика» у виконанні Українського національного хору під орудою Олександра Кошиця.

Раритетну американську платівку, яких в Україні є лише дві, у Вінницю привезла дослідниця Тіна Пересунько. А старовинний грамофон 1912 року для концерту надав відомий вінничанин, власник музею-кавʼярні «Панъ Заваркінъ та синъ» Олександр Абрамчук.

Також у фоє театру всі глядачі могли ознайомитись із історичною виставкою «Прийшли, заспівали, перемогли!», що присвячена історії світових гастролей Української Республіканської Капели та міжнародного тріумфу «Щедрика» Миколи Леонтовича.

Цю виставку за підтримки відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні упродовж 2024 року Тіна Пересунько презентує у десяти університетах України.

А команди фестивалів OPERAFEST TULCHYN та VINNYTSIA JAZZFEST вже готують нові вражаючі мистецькі сюрпризи для Вінниці, які анонсують вже скоро.

Фото Андрія Кравченка.



Переглядів: 816
Поширень: 0