За даними Міністерства фінансів, за 5 місяців 2024 року доходи загального фонду місцевих бюджетів склали 176 млрд. грн., що на 2,8% (-4,9 млрд. грн.) менше за аналогічний період минулого року.
В той же час, з державного бюджету на місця перераховано міжбюджетних трансфертів на суму 73,2 млрд. грн. Це на 8,1% більше (+5,5 млрд. грн.) у річному вимірі. Основні трансферти перераховано у повному або майже повному обсязі від плану: базова дотація (100%), додаткова дотація (100%), освітня субвенція (99,8%).
За 5 місяців 2024 року річний план доходів загального фонду виконано на 46,2% (при нормі – 41,7%). Найбільше перевиконання плану зафіксовано по податку на прибуток приватних підприємств, єдиному податку, податку на нерухоме майно.
На 1 червня залишки коштів на рахунках місцевих бюджетів і бюджетних установ склали 162,1 млрд. грн. (+7,2 млрд. грн. за травень; у річному вимірі зменшились на 5,9 млрд. грн.).
Отже, попри передачу військового ПДФО до держбюджету (а це десь 8-9 млрд грн. на місяць), доходи місцевих бюджетів залишаються співставними із минулорічними. Частково недонадходження булиперекриті за рахунок перевиконання плану по доходам, частково за рахунок міжбюджетних трансфертів.
До війни фіскальна децентралізація та укрупнення ОТГ була однією з найуспішніших реформ. Зараз централізація коштів через державний бюджет об’єктивно виросла через мілітарні потреби. Очевидно такий стан речей зберігатиметься певний час після війни. Як довго – ніхто не знає.
На цьому етапі дійсно дуже важливо, щоб фінансовий стан місцевих бюджетів, від якого багато в чому залежить повсякденне життя українців, залишавсявідносно стійким. Утім і місцева влада має усвідомлювати свою відповідальність у воєнний час, підтримуючи у міру можливостей ЗСУ, інвестуючибільше вільних коштів у військові облігації або принаймні не розпилюючи обмежені ресурси на цілі, які м’яко кажучи виглядають дивними під час війни.