РЕКЛАМА
Азартні ігри часто асоціюються з їхніми негативними наслідками для користувачів, а саме з виникненням ігрової залежності. У суспільстві існує думка, що реклама інтернет казино України спонукає людей переходити на сайти та, відповідно, збільшує кількість лудоманів. Наш проєкт ProInternet займається глибоким дослідженням сфери гемблінгу. Тому у цій статті я допоможу розібратися, для чого внесли зміни у закон про рекламу азартних розваг, та як він вплине на звичайних користувачів.
Які зміни торкнулися галузі iGaming
Будь-яка сфера бізнесу переживає різні етапи розвитку. Значні зміни торкнулися і галузі гемблінгу. Наприклад, ще з минулого року був запущений процес ліквідації Комісії з питань азартних ігор і лотерей. Таке рішення ухвалене через численні скарги на регулятор. Перш за все, мова йде про недоліки в моніторингу нелегальних майданчиків, порушення видачі ліцензій КРАІЛ (сайт досі працює).
Були й корупційні скандали, в тому числі видача дозволів на роботу компаніям, які мають зв’язки з росією. Так, у грудні 2024 року голова КРАІЛ був затриманий працівниками ДБР. Проте з березня 2025 почало роботу нове державне агентство «Плейсіті», яке підпорядковується Мінцифрі. Завдяки диджиталізації та збільшенню повноважень, вважається, що цей орган виконавчої влади краще впорається з регулюванням ринку азартних ігор.
Чи будуть рекламувати азартні розваги
Новації у сфері грального бізнесу торкнулися не лише регулювання галузі, а й реклами. Нещодавно національна рада повідомила, що медіа повинні дотримуватися нових правил, які зазначені у Законі України № 4116-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою боротьби з ігровою залежністю (лудоманією) та вдосконалення державного регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор та лотерей». Відповідно до нього, транслювання реклами азартних розваг має суттєві обмеження, а саме:
- можна розміщувати матеріали про ліцензійні казино України у медіа, призначених для користувачів від 21 року;
- рекламування ігрових сайтів дозволено від 23-ї до 6-ї години на радіо та телебаченні;
- заборонено використовувати заклики, що обіцяють будь-який заробіток на азартних іграх;
- обов’язково повинні вказуватися ризики виникнення лудоманії та звернення до відповідальної гри;
- аудіовізуальні медіа мають створити умови, щоб їхня реклама скеровувалася на аудиторію, старшу 21 року.
Рекламу можна розміщувати на різних платформах, включно з пошуковими системами, проте такі сервіси повинні мати технічні можливості обмежувати доступ до інформації особам, молодшим 21 року.
Що зміниться для гравців
Загалом, звичайні гравці навряд чи відчують сильні зміни після впровадження закону про рекламу азартних розваг. Нові вимоги спрямовані на те, щоб захистити вразливі верстви суспільства. Надалі буде посилений контроль над доступом до реклами гральних платформ неповнолітніх людей та осіб, які не досягли 21 року. Наприклад, відповідні оголошення чи плакати не можуть бути розміщеними біля шкіл, дитячих центрів тощо.
Реклама має бути спрямованою виключно на офіційні казино України. Під час трансляції роликів повинні чітко вказуватися правила отримання бонусів та чесні умови виплати заохочень. На мою думку, найважливішим стане контроль власне слоганів. Легальні організатори будуть зобов’язані повідомляти про всі ризики. Заборонено буде використовувати рекламні фрази типу «легкі гроші», «заробити можна тут» тощо. Рекламне повідомлення повинно донести інформацію до користувача, що азартні ігри — виключно спосіб організації дозвілля.
На мій професійний погляд, зміни у вимогах стосовно реклами азартних закладів можуть покращити ситуацію з лудоманією, проте не здатні повністю побороти проблему. До цього питання слід підходити комплексно. Якщо новий регулятор «Плейсіті» справді зуміє ліквідувати тіньовий гральний ринок, залишаться лише ліцензійні заклади. Клієнти отримають не лише високу якість обслуговування, а й допомогу в разі появи залежності.
Матеріал підготовлений головною редакторкою проєкту ProInternet — Оленою Билицею