Основна сесія національного мультипредметного тесту (НМТ) 2025 року добігає кінця, залишаючи по собі хвилю розчарування, зневіри й запитань, на які досі немає відповідей. І мова вже не тільки про складність завдань, а про саму суть тестування як такого — його доцільність, якість і вплив на майбутнє цілої генерації молоді.
Цьогоріч випускники одностайні у своїх відгуках: НМТ був надзвичайно складним з усіх предметів. Найбільше «спіткнулися» на математиці — саме вона стала причиною того, що багато хто просто не набрав прохідного балу. І це — не про учнів, які не готувалися. Навпаки: майже кожен майбутній абітурієнт працював із репетиторами, відвідував курси, системно повторював матеріал.
“Тепер ніхто не скаже, що наші діти не хочуть вчитися. Але що вони можуть зробити, коли навіть носії англійської не можуть скласти наш НМТ?” — коментує одна з учителів англійської мови Андріана Паук.
Її допис у соцмережах став справжньою точкою кипіння для обурених випускників, батьків і освітян. Учителька провела експеримент: надіслала англійську частину НМТ-2024 своїм знайомим із Великої Британії та США. Обоє мають вищу освіту та досвід викладання англійської в Китаї. Результат? Американець набрав 157 балів, британка — 153. При цьому вони чудово розуміли тексти, але були дезорієнтовані самим формулюванням запитань, яке, за словами вчительки, було створене не для перевірки знань, а для того, щоби заплутати.
“Це не академічна англійська. Це лабіринт, у якому легко загубитися навіть тому, хто володіє мовою вільно", — наголошує викладачка.
І тут постає логічне запитання: якщо носії мови не складають тест навіть на 160 балів, який рівень повинні показати наші 17-річні школярі?
Недовіра до системи й масова міграція здібних учнів
Усе більше випускників замислюються над альтернативою — навчанням у Польщі, Чехії, Словаччині, де для вступу не потрібен НМТ. Бо головне — не довести свою «спроможність» на тесті, а мати мотивацію вчитися й розвиватися.
“Ми не стимулюємо молодь залишатися в Україні. Ми їх лякаємо. І не даємо шансу довести, що вони дійсно знають предмет,” — йдеться у зверненні до Українського центру оцінювання якості освіти.
Учителі, які самі щороку проходять тести разом з учнями, визнають: НМТ не має стабільної складності, запитання різних сесій — нерівнозначні, а критерії — непрозорі. Несправедливо побудована система оцінювання, 200-бальна шкала, яка не дозволяє адекватно відобразити знання учнів, стає бар’єром, а не інструментом підтримки.
Що далі?
Ситуація з НМТ — це не лише про освітню політику. Це сигнал суспільству, що настав час переглянути підходи до оцінювання, зробити систему прозорою, чесною та такою, що справді оцінює знання, а не вміння «вгадати правильну відповідь».
НМТ мав би допомагати, а не ламати долі. І поки цього не буде визнано на найвищому рівні — ми втрачатимемо найцінніше: мотивованих, освічених і перспективних дітей.
Читайте також:
Україна почала повертати гроші за навчання дітям захисників: як працює нова програма