Із 1 травня поточного року в Україні набув чинності Закон "Про житлово-комунальні послуги", який передбачає низку важливих нововведень. Зокрема, він запускає ринок житлово-комунальних послуг, встановлює чіткі правила взаємовідносин між споживачами та надавачами послуг, дає споживачам механізм захисту своїх прав.
Про новації законодавства в сфері житлово-комунальних послуг у 2019 році доповів під час апаратної наради в голови облдержадміністрації Валерія Коровія директор Департаменту житлово-комунального господарства, енергетики та інфраструктури облдержадміністрації Сергій Волков.
«Закон суттєво змінює підходи до ринку надання та споживання житлово-комунальних послуг, а, відтак, встановлює чіткі механізми взаємодії між споживачами та виконавцями послуг. Однією з новацій є те, що в Законі чітко визначено види житлово-комунальних послуг, які можуть бути отримані споживачами. Їх всього дві: житлова послуга — послуга з управління багатоквартирним будинком та комунальні послуги, що включають в себе послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами», – зазначив Сергій Волков.
Посадовець повідомив, що вступили в силу нові моделі організації договірних відносин щодо надання комунальних послуг. Сергій Волков детально зупинився на кожному із договорів окремо. Так, він зазначив, що відтепер існуватиме три моделі організації договірних відносин щодо надання комунальних послуг: індивідуальний договір, колективний договір, договір з ОСББ як колективним споживачем. Обирати, за якою моделлю укладати договори, – право самих співвласників багатоквартирного будинку.
"Тепер у споживачів є вибір. Але найбільш затребуваними будуть індивідуальні договори без обслуговування внутрішньо-будинкових, оскільки вони за замовчуванням будуть застосовуватися через рік, якщо люди самі не зможуть визначитись з видом договірних відносин з постачальником", - зазначив Сергій Волков. Починаючи від 1 травня 2019 року, споживачам дається рік, щоб укласти індивідуальні чи колективні договори з постачальниками послуг, однак поки що все залишається без змін, оскільки відсутні типові договори для укладання.
Сергій Волков зауважив, що у разі непогашення в повному обсязі заборгованості за спожиті комунальні послуги протягом 30 днів з дня отримання споживачем попередження від виконавця, виконавець комунальної послуги має право обмежити або припинити надання відповідної комунальної послуги її споживачу незалежно від обраної моделі організації договірних відносин, крім послуг з постачання та розподілу електричної енергії та природного газу.
«У разі несвоєчасної оплати «комуналки» споживач зобов'язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01% суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100% загальної суми боргу. Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку внесення плати за житлово-комунальні послуги», – наголосив посадовець.