- Як бути тим мешканцям області, хто з різних причин не звернувся за призначенням субсидії до початку опалювального сезону?
У разі звернення протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону житлова субсидія такому домогосподарству призначається з початку такого сезону.
Ця норма стосується і громадян, що перебувають у складних життєвих обставинах. Житлову субсидію таким громадянам може бути призначено з початку опалювального (неопалювального) сезону (але не раніше дня виникнення права на житлову субсидію) за рішенням комісії, якщо таке звернення надійшло в будь-який місяць до закінчення сезону. Об’єктивні причини неможливості своєчасного звернення мають бути підтверджені документально.
- На що звернути увагу під час заповнення заяви та декларації про доходи і витрати?
Під час заповнення декларації про доходи і витрати слід ретельно задекларувати види та суми доходів, інформації про які немає в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та Державному реєстрі соціального страхування. Це може бути дохід від здавання майна в оренду, доходи від реалізації власної продукції, майна, недекларовані доходи, отримані під час роботи за договором цивільно-правового характеру, інші надходження (зокрема закордонні перекази). У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру.
Ще одне типове порушення – неправильно вказаний майновий стан. Передусім ідеться про будинки, квартири, а також транспортні засоби, новіші за п’ятирічні (ця норма не розповсюджується на мотоцикли та причепи). Також слід вказати інформацію про придбання протягом року, що передує зверненню, майна, товарів чи оплату послуг на суму понад 50 тисяч гривень.
У заяві поле для заповнення номера мобільного телефону обов’язкове.
- Чи слід вказувати у декларації відомості про членів сім’ї, які проживають за іншою адресою?
Декларація про доходи і витрати подається щодо всіх осіб, які входять до складу домогосподарства, що зареєстровані, фактично проживають у житловому приміщенні (будинку) та членів їхніх сімей незалежно від місця проживання, які досягли 14-річного віку.
Тобто, навіть якщо члени сім’ї (чоловік, дружина, неповнолітні діти) проживають в іншому місці, інформацію про них все одно слід вказувати у декларації. А про тих, хто зареєстрований за адресою домогосподарства, але там не проживає, слід вказати «не проживає» у графі «примітки».
Ця норма не розповсюджується на подружжя, якщо обом понад 60 років і вони проживають у сільській місцевості або селищах міського типу, якщо їхнє зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства.
- Про які зміни слід повідомляти управління соціального захисту населення протягом 30 календарних днів?
Громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов’язаний протягом 30 календарних днів поінформувати орган, що призначив субсидію про:
- зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) членів домогосподарства (орендар, внутрішньо переміщена особа — щодо членів домогосподарства, які фактично проживають у житловому приміщенні (будинку), їхнього соціального статусу) та зміни у складі сім’ї будь-кого з названих осіб;
- зміни переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, переліку витрат на управління багатоквартирним будинком;
- зміни управителя, виконавця комунальних послуг, створення об’єднання;
- якщо будь-хто зі складу домогосподарства або член сім’ї такої особи набув права власності або права володіння на транспортний засіб, з дати випуску якого минуло менш як п’ять років (крім мопеда), або протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії, її автоматичним перепризначенням придбав чи набув у власність майно, товари або сплатив послуги на суму, що перевищує 50 тисяч гривень.
Виняток становлять медичні, освітні та житлово-комунальній послуги, якщо їх надано згідно із соціальною нормою житла та нормативами житлово-комунального обслуговування.
- Відмовили у субсидії через заборгованість за комунальні послуги. Чи є вихід?
Якщо загальна сума заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг перевищить 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 гривень), субсидія не призначається. Домогосподарствам, які за підсумками попереднього опалювального сезону отримали відмову в перепризначенні субсидії через борги (їх не більш як 5% загальної кількості) для отримання субсидії пропонують кілька варіантів. Передусім, спромогтися погасити заборгованість (особливо якщо вона незначна) і ще раз звернутися за субсидією. Також можна укласти з підприємством - надавачем послуг договір про реструктуризацію боргу. Тоді під час звернення за призначенням субсидії слід буде надати його копію. Але, навіть за наявності боргу, у виняткових випадках, якщо в людини немає змоги ліквідувати заборгованість, а є гостра потреба в субсидії - з урахуванням конкретних обставин, що склалися, субсидію можуть призначити рішенням спеціальної комісії при місцевих органах влади.
При цьому, на встановлення права на житлову субсидію не впливають борги, за якими минув строк позовної давності (понад три роки).
- Як оплачувати комунальні платежі в готівковій та безготівковій формі?
Якщо домогосподарство отримує житлову субсидію у грошовій готівковій формі, то воно самостійно контролює повний обсяг сплати рахунків за спожиті житлово-комунальні послуги.
Якщо домогосподарство отримує житлову субсидію у грошовій безготівковій формі, то в межах суми субсидії розрахунки з підприємствами — надавачами послуг щомісяця до 18 числа включно провадить за них Ощадбанк.
Перерахування коштів за послуги (витрати) здійснюється у такій послідовності: постачання теплової енергії, постачання та розподіл природного газу або постачання та розподіл електричної енергії за наявності відповідного виду індивідуального опалення, постачання гарячої води, централізоване водопостачання, централізоване водовідведення, постачання та розподіл електричної енергії, постачання та розподіл природного газу, поводження з побутовими відходами, послуги з управління багатоквартирним будинком, внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами.
Одержувач житлової субсидії може визначити іншу послідовність перерахування коштів за послуги (витрати) шляхом подання відповідної заяви органу соціального захисту.
Ощадбанк протягом доби після здійснення перерахування коштів має надіслати одержувачеві субсидії смс-повідомлення про стан розрахунків за послуги. В смс-повідомленні обов’язково зазначаються дані про наявний залишок платежу за кожним видом послуг та перелік послуг, за якими від виконавців комунальних послуг Ощадбанк не отримав даних про нараховані суми платежів. Залишок платежу домогосподарство зобов’язане сплатити самостійно.