Вінницький волонтер та громадський діяч Артем Михайлов, вирішив змінити життя та побудувати власну справу. Історик за освітою, наважився освоїти для себе нову галузь в якості очільника вінницької ІТ компанії Magisoft Solution.
В нашому місті є чимало успішних історій бізнесу. Більшість керівників цих компаній працюють за фахом, на відміну від Артема Михайлова, який постійно здобуває нові знання. Треба віддати належне, йому вдалось не лише опанувати невідому раніше справу, Артем навчився бути відповідальним керівником та справжнім лідером. Шлях до цього був не простим, особливо останні роки. Яким є досвід вінницького підприємця та як вдалось побудувати власну компанію з нуля, Артем Михайлов розповів нашому виданню.
З чого все починалось та чому саме ІТ технології?
На початку, все виглядало як стартап. Була ідея, але не було коштів. Артем взяв на себе всю юридичну сторону питання та допомагав з просуванням продукту на ринку. Кожного разу він відкривав для себе нові аспекти справи та боровся з новими проблемами:
“Мені було не легко, я не програміст за освітою, я за освітою - історик! - говорить Артем Михайлов. - Цьогоріч, я отримав другу вищу освіту - публічне управління та адміністрування. Все почалось в 2018 році, в мене був друг - програміст. Це був початок 2018 року, перед цим я закінчив курси з маркетингу. Мій друг втомився працювати на когось, тому вирішив відкрити свою справу. Але в нас не було стартового капіталу, а потрібно було вирішувати багато юридичних та фінансових питань. Тому тоді в нас відбулась певна колаборація. Ми працювали так півтора року, з першого листопада 2019 року він продав мені компанію, так я став її повноцінним власником”.
Чи не лячно було так ризикувати, поставивши все на карту?
Бізнес жорстокий, чимало геніальних ідей зникали в пеклі конкуренції. Галузь ІТ також є складною, щоб вижити на ринку потрібно мати надійну команду та бажання боротись за свого клієнта. У Вінниці працює чимало великих компаній, що мають офіси за кордоном. Однак реалії бізнесу для маленьких компаній доволі жорстокі. Коли Артем наважився працювати в цій галузі він “поставив на карту” все, що мав:
“Все питання було в людях з якими ми працюємо,- згадує Артем Михайлов. - В нас сформувалося певне ядро, на якому все трималось. Саме це стало для мене стимулом. В 2018 році ми починали це як стартап, ми розробили систему товарного бізнесу. Тому що я сам займався продажем товарів з лендінгів та топ сайтів. Я займався рекламою та просуванням деяких товарів. Але, я зіткнувся з проблемою обробки заявок. Якщо менеджери їх обробляють вручну, то це є проблемою та втратою грошей через халатність, чи неуважність. Через людський фактор можна втрачати десятки тисяч гривень в день, якщо не правильно обробляти заявки. Тоді мій колега запропонував створити систему, яка вирішить цю проблему. Це була CRM - система товарного бізнесу. Коли ми її розробляли, взяли на роботу пару хлопців, деякі з них сиділи в IHUB, потім в нас був офіс в підвалі на Артинова. Ми почали трохи працювати, їздили на перезентації, знайшли інвестора”.
Перша перемога виявилась не зовсім солодкою. Ідея розробників зацікавила інвестора, однак хлопцям запропонували навзаєм інвестицій викупити контроль над системою. В результаті Артем та його компаньйони могли залишитись ні з чим:
“Інвестор хотів мати контрольний пакет, на що ми не погодились, бо інвестор все одно повернув би собі кошти, а ми в той самий час мали б ризикувати всім. Тому ми вирішили піти далі і розвиватись. Ми наважились відкривати кампанію, нас тоді було втрьох, ми розділяли свої обов’язки. Бо кожна людина має виконувати свої. Відкрили ще один офіс, переїхали ближче до Обласної ради. Там працювали наші спеціалісти, але ми зрозуміли, що нам необхідно набирати обертів. Мій колега-програміст особисто проводив співбесіди, ми набрали людей на стажування. Питання HR та рекрутингу закривав я. На перших етапах ми робили все самі. Зараз люди, які тоді до нас прийшли, займають посади топ-менеджерів, один з них став системним директором.”
Перші два роки існування були важкими. В компанію вкладалися час і кошти. Швидкого результату одразу не було, єдине, що допомагало у важкі часи - вірити у власну справу. Це була чітка стратегія та планування, щоденна постановка цілей та пекельна праця:
“Компанії треба пережити перший та другий рік роботи, - зазначає Артем Михайлов. - далі, йде стабілізуючий фактор, це робота над внутрішніми процесами компанії, над продажами, над формулюванням: хто ми та що ми, навіщо ми це робимо. Важко, коли ти не маючи фінансового запасу чи підтримки робиш свій бізнес. В нашій країні багато юридичних питань та бюрократії, тому ти розумієш, що тобі треба працювати та вижити. Зараз я очолив кампанію, раніше був на посаді операційного директора. Для мене це була нова сфера комунікації з людьми, вирішення робочих моментів та конфліктних ситуацій. Хоча до цього в було багато досвіду роботи в громадській діяльності.”
Як сприймалися поразки та якою була перша перемога?
Коли нова компанія, що немає досвіду роботи та історії вводить новий продукт на ринок, до неї ставляться доволі скептично. Перш ніж реалізувати перші успішні кейси та отримати кредит довіри від замовників, потрібно багато разів почути відмову. Деякі не соромляться висловлювати критику доволі жорстко. Однак, бізнес є бізнес, і якщо ти до цього не готовий, тобі ніколи не стати успішним. Треба вміти сто разів почути “ні”, перш ніж отримати схвалення:
“Ми реагували на поразки досить нормально. Це є бізнес і якщо ти не в змозі запропонувати щось конкурентноспроможне, то тобі треба визначитись - для чого ти це робиш. Дійсно, були й ті, хто був скептично налаштований стосовно нашої системи, але на ринку не було альтернативи. Єдина подібна система працює з РФ, на теренах України це є неприпустимо. Бо це в першу чергу робота з персональними даними, тому багато інформації може зливатися до країни агресора. Нашій системі тоді не вистачило ресурсу для її максимального впровадження, але зараз ми маємо кілька успішних кейсів, які були розроблені для внутрішньої роботи компанії. Тепер, ми працюємо, щоб впровадити цю систему для медичних установ. Ми запросимо вас на презентацію”, - розповідає Артем.
Як воно бути винахідником в галузі ІТ? Як сприймають нас на європейському ринку?
Українці завжди цінувались за свою винахідливість. Однак, так повелось, що на батьківщині раніше не цінувались винаходи наших спеціалістів. Через це більшість геніальних людей змушена була виїжджати за кордон. Зараз є багато прикладів розвитку успішного бізнесу в Україні. Багато Європейських компаній співпрацює з нашими. Чи стали умови сприятливими та що потрібно для розвитку ІТ бізнесу?
“Якщо говорити про патентування, це дійсно складна процедура. Все-таки за кордоном все дуже швидко. Що стосується Європи, то в Україні стрімко розвивається ця галузь бо в нас дуже розумні люди, в нас при мінімальній освітній базі люди видають максимальний результат! Хотілось, щоб на державному рівні підтримувався розвиток ІТ, адже самих програмістів замало потрібні інші спеціалісти в цій галузі, але в нас університети не випускають таких професій”, - говорить Артем.
Чи плануєте ви вивчати своїх співробітників необхідним спеціальностям?
Більшість великих компаній, що мають філії в Україні, запрошують на навчання людей різного віку. Щоб стати співробітником компанії можна пройти безоплатне навчання, маючи базову освіту. Маленькі компанії намагаються не відставати, своїх майбутніх співробітників вони обирають за співбесідою та навчають необхідним навичкам:
“Ми стикнулись з проблемою браку кадрів з першого дня, тому ми навчаємо своїх співробітників. Ми розуміємо необхідність вкладати свої ресурси в наших спеціалістів. Це велика проблема бо приходять люди без профільної освіти. Чому люди зараз реєструються на різні інфокурси? Бо люди хочуть вчитись! Навіть я свого часу проходив курси маркетингу онлайн, тому що мені були необхідні ці знання. І це дійсно допомагає, на жаль ми не маємо кваліфікованих спеціалістів, які б могли розвивати ІТ-галузь, з цим є дуже велика проблема.”
Проблема англійської мови, як ви виходили з цієї ситуації?
Більшість українців мають проблеми з англійською мовою. Шкільної освіти замало та бракує практики у спілкуванні. В умовах сучасного бізнесу володіти англійською необхідно так само добре, як і рідною. У великих компаніях практикують уроки з носіями мови та курси підвищення рівня знань. Проте, більшість роботодавців все одно зацікавлені в спеціалістах, що мають знання англійської на високому рівні.
“Я сам зараз активно вчу англійську мову. Тут питання в мотивації людей. Я знав, що мені вона потрібна, це для мене є пріоритетним. Люди мають розуміти, що вони мають бути конкурентними на ринку праці, особливо 25+, - акцентує Артем Михайлов. - Ми навчаємо своїх спеціалістів, бо розуміємо, що приходить молодь, яка готова вчитися, але й серед них є й ті, хто прийшов перекладати папери. Якщо ми бачимо, що людина хоче вчитись, ми підтримуємо людей і оплачуємо за неї 50 відсотків навчання. Ми розуміємо, що спеціаліст, який володіє англійською мовою, може виконати роботи більше ніж той, що не володіє. Є й такі, які вже володіють іноземною мовою, але не досконало, вони йдуть і довчаються, таким чином подають приклад молодшим.”
В наш час розвиток малого та середнього бізнесу надзвичайно важливий для країни. Артем Михайлов на власному прикладі демонструє, які проблеми постають перед тими, хто розвиває власну справу. Хоча ринок IT дуже стрімко розвивається, питання про легалізацію все ще залишається відкритим. В свою чергу керівникам компаній постійно треба бути на часі, адже попит зараз значно випереджає пропозицію. Малим ІТ компаніям як ніколи потрібна підтримка, в майбутньому саме вони можуть вплинути на надійний економічний стан в країні. В першу чергу, такі компанії потребують розвитку інфраструктури та легалізації. Сподіваємось, що в майбутньому ми обов’язково напишемо про здобутки компанії Magisoft Solution та багатьох інших вінницьких компаній, які підкорюватимуть європейський ринок.