Концепція перевірок змінилась

Важливою новацією Податкового Кодексу є запровадження ризикоорієнтованої системи адміністрування податків, за якою до плану документальних перевірок включаються ті платники податків, які мають ризики несплати податків і невиконання норм інших законів, контрольованих податковою службою.

Податкова служба відтепер орієнтується на невтручання в господарську діяльність платників податків. З метою зменшення адміністративного тиску на суб’єктів підприємництва та сприяння сумлінним платникам податків, до плану – графіка проведення документальних перевірок відбираються виключно ризикові підприємства, тобто такі, по яких за результатами аналізу наявних інформаційних баз встановлено ризики щодо можливого ухилення від оподаткування. Основними ризиками, які є підставою для такого відбору є:

  • рівень сплати податків неадекватний рівню сплати податків по відповідній галузі
  • декларування від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток протягом більше як двох податкових періодів поспіль
  • наявність відносин з контрагентами, які знаходяться в розшуку, не звітують або збанкрутували
  • наявність інформації правоохоронних органів щодо взаємовідносин з суб’єктами господарювання з ознаками фіктивності, учасниками конвертаційних центрів, порушено кримінальну справу або заведено оперативно-розшукову справу

Сумлінним платникам – мінімум перевірок

З метою максимального обмеження кількості документальних перевірок сумлінних платників податків – фізичних осіб, податковими органами області в 2011 році значно зменшено податковий тиск на приватних підприємців. Так, якщо в 2010 році було проведено 503 планові документальні перевірки приватних підприємців, якими додатково донараховано податків та застосовано фінансових санкцій на загальну суму 22,9 млн.грн., то в 2011 році – 315 планових перевірок або на 188 перевірок чи в 1,6 рази менше. Аналогічна тенденція спостерігається і в поточному році. Зокрема, якщо на 1 квартал 2011 року планом-графіком документальних планових перевірок було передбачено перевірити 120 приватних підприємців, то в план-графік 1 кварталу поточного року включено 64 СГД, що вдвічі менше. За результатами проведених в 2011 році документальних планових перевірок приватних підприємців донараховано 7,8 млн.грн. податків та фінансових санкцій. Кількість запланованих на січень - березень 2012 року перевірок суб’єктів господарювання – юридичних осіб скоротилась у порівнянні з відповідним періодом минулого року більше ніж у два рази ( 123 суб’єктів проти 48 ).

Зменшення кількості перевірок не позначилось на бюджеті

Завдяки запровадженню ризикоорієнтованої системи відбору платників до податкового аудиту, зменшення кількості проведених перевірок не призвело до зменшення донарахування податків до бюджету. Так, за січень-лютий 2012 сума донарахованих податкових зобов’язань в порівнянні з відповідним періодом минулого року зросла на 3,0 млн. грн. та становить 12,0 млн. грн. Також суттєво зріс рівень зменшення, в ході проведення перевірок, задекларованих платниками збитків з 3,4 млн. грн. до 64,0 млн.грн.

Що стосується проведення позапланових документальних перевірок, (здійснення яких регламентується положеннями статті 78 Податкового кодексу), то майже всі вони здійснені виключно за ініціативи платників податків. (Зокрема, розпочато процедуру реорганізації або ліквідації юридичної особи). Кардинально змінено підхід до проведення фактичних перевірок, їх кількість скоротилась майже вдвічі (в січні-березні 2012 року – 159 проти 545 за відповідний період 2011). Зменшення кількості перевірок не призвело до суттєвого зменшення донарахувань за їх результатами. Із донарахованих сум у поточному році стягнуто 743,4 тис. грн., або на 141 тис.грн. більше, ніж за минулий рік. Таким чином зменшено кількість перевірок та донарахування нереальних сум до сплати.

„Ризикових” виявляють за допомогою новітніх технологій

ДПС у області впроваджено систему доперевірочного моніторингу діяльності суб’єктів господарювання на підставі наявного масиву електронних баз даних. Із застосуванням комп‘ютерної техніки проводиться відбір для перевірок громадян-підприємців, які при значних обсягах валового доходу мають низьке податкове навантаження по податку з доходів фізичних осіб або взагалі не нараховують цей податок, а також СГД, які мінімізують сплату податку на додану вартість або постійно заявляють до відшкодування з бюджету ПДВ. Крім того, особлива увага при організації контрольно-перевірочної роботи приділяється тим суб‘єктам господарювання, діяльність яких викликає сумніви щодо правомірності застосування ними спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.

У пріоритетах – бесіди та роз’яснення

Для поліпшення ефективності роботи податкової служби із забезпечення дотримання податкового законодавства суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг ДПС у Вінницькій області визначено пріоритетним напрямком роботи підрозділів контролю за суб’єктами господарювання, що здійснюють розрахунки у готівковій формі, неконфліктні методи роботи, такі як роз’яснювальна робота, що базується на попередньому аналізі показників господарської діяльності платників податків, співбесіди, зустрічі, наради з платниками податків, співпраця, спрямована на пошук обопільно прийнятних рішень щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій, звітування щодо реальних обсягів виторгів суб’єктів господарювання та раніше застосованих фінансових санкцій. Так, станом на 20 березня поточного року працівниками підрозділів та керівниками ДПС, які керують даним напрямком, проведено 42 зустрічі з платниками податків (як індивідуальних, так і у формі нарад та семінарів) учать в яких прийняло понад 720 платників.



Переглядів: 4376
Поширень: 0