Дане питання обговорювалося 9 лютого під час прес-конференції першого заступника начальника інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Вінницькій області Леоніда Гужви.
Як зазначив Л.Гужва Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», який набрав чинності з 12 березня 2011 року, передбачено удосконалення всіх етапів містобудівної діяльності, в тому числі максимальне спрощення дозвільних процедур у будівництві шляхом введення декларативного принципу початку будівництва об’єктів і введення їх в експлуатацію. Запроваджені зміни надали змогу суб’єктам містобудування витрачати менше часу та коштів при здійсненні будівництва. Водночас, з боку держави посилено контроль за будівництвом та підвищено відповідальність всіх його учасників.
На виконання частини 12 Перехідних положень цього Закону прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності», який набрав чинності з 19 січня поточного року.
Законом про відповідальність внесено суттєві зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (стаття 96, 96-1) в частині посилення відповідальності громадян та посадових осіб за порушення вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил під час будівництва, планування і забудови територій, диференційовано розмір штрафних санкцій залежно від категорії складності об’єкта будівництва, доповнено відповідальністю за подання недостовірних даних у повідомленні про початок виконання підготовчих та будівельних робіт, декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об’єкта до експлуатації, а також передбачено відповідальність за експлуатацію об’єктів будівництва, які не прийняті в експлуатацію, невиконання вимог (приписів) інспекторів інспекції Держархбудконтролю та недопущення їх на об’єкти будівництва.
Крім цього викладено нову редакцію Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», в якому зрівняно у відповідальності юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Значно розширено перелік порушень, за які суб’єкти містобудівної діяльності притягуються до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, особливо замовники будівництва та підрядники, виробники будівельної продукції та інші суб’єкти. Значно збільшено розміри штрафів, які прив’язані до розміру мінімальної заробітної плати.
Л.Гужва зауважив, що вказані зміни внесені з метою посилення протидії випадкам самочинного будівництва та порушенням суб’єктами містобудування будівельних норм і державних стандартів та правил, які останнім часом набувають ознак системного явища, наслідками якого може стати виникнення потенційної загрози для здоров’я і безпеки проживання громадян.