За останні місяці ціна на проїзд вже зросла у кількох обласних центрах, зараз в стадії перегляду діючих тарифів такі міста як Запоріжжя, Полтава, Дніпропетровськ, Тернопіль та інші. У їх числі і Вінниця, де після трьох тижнів роботи по перевірці та аналізу розрахунків КП «Вінницька транспортна компанія» і приватних перевізників виконком міської ради все ж таки прийняв рішення щодо впровадження нових тарифів у муніципальному транспорті та маршрутках. З 1 серпня вартість проїзду в електротранспорті становитиме 2 грн., автобусах у звичайному режимі руху – 2,5 грн., в маршрутках – від 2,5 до 3 грн. Тим, хто постійно користується муніципальним транспортом, вигідніше буде купувати проїзні квитки, ціна яких теж зміниться, але залишиться доступною.
Три тижні тому під час чергового засідання виконкому директор департаменту енергетики, транспорту та зв’язку Олексій Пидоченко озвучив питання щодо необхідності перегляду тарифів у муніципальному транспорті. У той же час приватні перевізники теж попередили, що в зв’язку зі значним подорожчанням паливно-мастильних матеріалів та вартості запчастин, вони не зможуть надавати якісні послуги з перевезень, якщо тарифи залишаться на тому ж рівні .
Тому за дорученням в.о. міського голови Сергія Моргунова профільними департаментами були розглянуті подані «Вінницькою транспортною компанією» розрахунки та ретельно проаналізовано собівартість тарифів. Отож, на сьогодні планово-нормативна собівартість тарифу на електротранспорт складає 2,13 грн., а на муніципальні автобуси – 3,20 грн.
За словами директора департаменту економіки та інвестицій Галини Якубович, економічно обґрунтовані розрахунки діючого тарифу на перевезення пасажирів міським електротранспортом подавалися на погодження до профільних міністерств ще в 2011 році та складали 1,90 грн., а собівартість перевезень автобусами, які рухаються за звичайним режимом руху, на той час становила 2,53 грн. «Однак лише в травні 2013 року виконавчим комітетом міської ради були встановлені виважені тарифи, які були прийнятні для мешканців міста – на проїзд у трамваях та тролейбусах 1,50 грн., а у автобусах 1,75 грн. Проте вже тоді вони не покривали витрати підприємства. З того часу витрати на електроенергію зросли ще на 31%, паливно-мастильні матеріали – майже в 2 рази, витрати на огляд та ремонт електротранспорту - на 27%, а автобусів – більше ніж на 40 %, інші витрати – в кілька разів. Тому, якщо зараз не піднімати питання про підвищення тарифів, то на якісне обслуговування пасажирів та роботу міського транспорту розраховувати не можна, - зазначає Галина Якубович. - В той же час, розуміючи ситуацію в країні та додаткове навантаження на вінничан від запровадження нових тарифів, на розгляд виконкому пропонується встановити тариф для електротранспорту в розмірі 2,00 грн., а для муніципальних автобусів – 2,50 грн.».
Що ж до вартості проїзду у маршрутках, то востаннє тарифи у Вінниці підвищувалися в червні 2011 року до 2,00 - 2,50 грн. в залежності від довжини маршруту. Але в лютому 2012-го в зв’язку із запровадженням нової маршрутної мережі тариф було зменшено до рівня 1,75 грн. - 2,50 грн. Три місяці тому через значне зростання вартості паливно-мастильних матеріалів, зміною курсу національної валюти, яка впливає на вартість запчастин та комплектуючих для проведення поточного та капітального ремонтів техніки, приватні перевізники вже зверталися до міської ради щодо перегляду тарифу. Але тоді їм було відмовлено. В кінці червня вони повторно звернулись з таким клопотанням.
Відповідно до розрахунків було проведено аналіз росту складових тарифу на перевезення пасажирів маршрутками, який показав, що за останні три роки найбільше на собівартість тарифу вплинуло зростання вартості дизельного пального та мастильних матеріалів – майже на 58% (в минулому тарифі було враховано ціну дизельного пального 9,70 грн., сьогодні вона складає 14,99 грн.), вартість автомобільних шин зросла на 44%, технічного обслуговування та поточного ремонту – майже на 15%, інших витрат – майже на 39%. Тому на розгляд виконкому було запропоновано запровадити вартість проїзду в маршрутках з короткими підвізними маршрутами в розмірі 2,5 грн., з довгими (що дублюють маршрути муніципального транспорту) - 3 грн. Проїзд у нічній маршрутці – на рівні 4 грн. Школярі 1-6 класів під час навчального року, як і раніше, платитимуть за проїзд в маршрутних таксі міста 50% від вартості тарифу.
Галина Якубович також зазначила, що обидва проекти рішень по зміні вартості проїзду у муніципальному транспорті і маршрутках, попередньо були подані на розгляд Президії Федерації профспілок Вінницької області та до Вінницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України.
Щодо вартості проїзних квитків, то собівартість місячного проїзного на один з видів електротранспорту за проведеними розрахунками складає 240 грн., для автобусів – 300 грн. Разом з тим, відповідно до ухваленого виконкомом рішення, діюча на сьогодні вартість проїзного для громадян зросте лише на 40 грн. і складатиме 160 грн. на один вид муніципального транспорту (трамвай; тролейбус або автобус), для студентів – на 20 грн. і становитиме 80 грн., «учнівські» проїзні квитки коштуватимуть 50 грн. (ціна зросте лише на 10 грн.).
«Як влада ми повинні бути відповідальними перед вінничанами, але в той же час розуміємо, що є об’єктивні причини перегляду тарифів пасажирських перевезень – це і збільшення вартості електроенергії, пального, запчастин. Тому ми стоїмо перед вибором: або ми забезпечуємо відповідний рівень перевезень та приймаємо досить непросте, але необхідне рішення, або ми його не приймаємо із розумінням, що з часом ми можемо втратити таку галузь, як міський транспорт. Однак хочу наголосити, що «Вінницька транспортна компанія» та приватні перевізники повинні взяти на себе і відповідальність перед нашими мешканцями, що комфорт перевезень буде покращуватися», - зазначив перший заступник міського голови Володимир Кістіон.
Отож, виконком міської ради схвалив рішення про зміну тарифів. Вступлять вони в дію з 1 серпня.
Для інформації:
З квітня 2014 року до 3 грн. подорожчав проїзд в Дніпропетровську, в Полтаві - до 2,5 грн. При цьому, протягом найближчих декількох тижнів тариф на проїзд в міських автобусах Полтави може зрости ще на 50 коп. і становитиме 3 грн. В Харкові тариф на перевезення пасажирів міським електротранспортом до двох гривень підняли ще в травні минулого року, а зараз розглядається питання зростання вартості разової поїздки вже до 3-х грн. З червня 2014 року до двох гривень подорожчав проїзд й у міському електротранспорті Львова. Зростання вартості проїзду в міському електротранспорті до 2 грн. планується в Дніпропетровську, Запоріжжі, Тернополі, до 3 грн. - в Києві. Однак не у всіх містах України є автобуси, що працюють в звичайному режимі руху (зокрема, в Житомирі, Львові, Харкові, Черкасах, Хмельницькому). У 2014-му році вже піднято тарифи в маршрутках в 7-ти містах України, в деяких містах тарифи піднімались з квітня, в інших – з травня та червня. Планують підняти тариф найближчим часом ще стільки ж міст.
З презентаціями, представленими на виконкомі, можна ознайомитися у наступних вкладених файлах: