Громадянська мережа ОПОРА сьогодні у 23 обласних центрах країни та у столиці презентує результати вимірювання Індексу публічності місцевого самоврядування. Партнером дослідження у Вінниці виступила Громадська організація «Подільська агенція регіонального розвитку».

Порівняльне дослідження проводиться другий рік поспіль – у 2013-му проект охопив 11 міст, а в 2014 році об’єктом моніторингу стали муніципалітети усіх обласних центрів України. Активна фаза дослідження тривала протягом липня-вересня й за цей період учасники вимірювання подали більше 700 запитів на отримання публічної інформації і здійснили близько 400 моніторингових візитів.

Індекс публічності органів місцевого самоврядування

«У Вінниці дослідження проводиться вперше. За результатами виміру Індексу публічності органів місцевого самоврядування в загальнонаціональному рейтингу Вінницька міська рада зайняла друге місце, поступившись лише Івано-Франківській міській раді. За загальним показником Вінниця отримала 63%, таким чином муніципальна влада міста має задовільний рівень публічності. Узагальнений показник, в свою чергу, став результатом зведення показників публічності міського голови, виконавчих органів влади та депутатів міського голови. Хоча по кожному з даних параметрів Вінницька міська рада також зайняла друге місце у рейтингу, рівень публічності кожного з трьох суб’єктів все ж відрізняється», - розповідає директор муніципально-громадського центру Е-урядування Тетяна Науменко, яка вимірювала Індекс публічності міста.

Індекс публічності органів місцевого самоврядування: Вінницька міська рада на другому місці

Так, рівень публічності виконуючого обов’язки міського голови рівний 67%. Очільник міста приділяє достатньо уваги формуванню якісної комунікації з громадою, так, при міському голові створені та функціонують дорадчо-консультативні органи – громадські ради і спеціалізовані робочі групи, у структурі міської ради створено підрозділ, який відповідає за висвітлення діяльності міського голови (Департамент у справах ЗМІ та зв\'язків з громадськістю) та орган, що забезпечує доступ громадян до публічної інформації (відділ звернень апарату міської ради). Для комунікації з мешканцями міський голова досить активно використовує сучасні інформаційно-комунікаційні технології. При цьому, наявна можливість надіслати електронне звернення не лише до очільника міста, а й до його заступників, керівників всіх структурних підрозділів (загалом до 35 працівників міської ради). Досить цікавою є практика функціонування он-лайн чату з диспетчерською службою міста. Значна увага приділяється оприлюдненню інформації про бюджет міста, про порядок, умови, результати проведення конкурсів на заміщення вакантних посад, а також розміщенню нормативних та програмних документів міської ради.

Разом з тим, у публічному доступі відсутня інформації про помічників та радників міського голови, не оприлюднено більшість даних генерального плану міста, прогноз соціально-економічного розвиту міста на середньостроковий період (5 років) тощо. Варто зазначити, що процедура запису громадян на прийом до міського голови є надто складною, практично не можливо потрапити на прийом до міського голови з першого разу, а окремої процедури прийому ініціативних груп громадян чи інших груп інтересів не розроблено.

Індекс публічності органів місцевого самоврядування

Рівень публічності органів виконавчої влади Вінницької міської ради, за результатами дослідження, становить 69%. На веб-порталі оприлюднена вичерпна інформація про склад, структуру, контактні дані виконавчих органів влади, опубліковано декларації про майно, доходи і витрати заступників міського голови та керівників усіх структурних підрозділів. Представлено відомості про усі підприємства, установи та організації що належать до сфери управління міської ради, оприлюднені всі рішення та документація виконавчих органів, інформація, що стосується проведення земельних торгів.

У вільному доступі знаходяться відомості про місце та час засідань виконавчого комітету, при цьому, пройшовши попередню процедуру реєстрації, кожен громадянин може бути присутнім на засіданні виконкому. Запит на інформацію можна подати всіма можливими способами: поштою, електронним листом, факсом, через телефон, усно, в міській раді відведені спеціальні місця для роботи з документами, запитувач інформації має можливість опрацьовувати інформацію всіма доступними способами.

З 2008 року у місті працює Центр надання адміністративних послуг «Прозорий офіс». Особливістю Центру є активне використання сучасних інформаційних технологій

Разом з тим, до недоліків можна віднести: відсутність інформації про повноваження виконавчого комітету, відомостей про вартість послуг, що надаються комунальними підприємствами, про пільги для різних категорій населення і щодо різних видів послуг, формули розрахунку тарифів на комунальні послуги; протоколів або стенограм проведених громадських слухань, відсутність практики звітування виконавчих органів про свою діяльність перед територіальною громадою.

Досить низький показник публічності мають депутати міської ради – 55%. На веб-сторінці ради опубліковано вичерпні біографічні та контактні дані депутатів міської ради, розміщена інформація про місце та графік прийому громадян. Вчасно оприлюднюються рішення про скликання сесії, проекти порядку денного пленарних засідань та рішень міської ради, протоколи засідань комісій. Громадяни мають змогу бути присутніми на сесії міської ради та засіданнях депутатських комісій після попередньої реєстрації. Існує процедура, яка дозволяє мешканцям безперешкодно виступати на пленарних засіданнях міської ради, брати участь у засіданнях депутатських комісій. Створені необхідні умови доступу до приміщень міської ради для осіб з особливими потребами. Усі депутати міської ради проводять регулярний прийом виборців у визначений час та відведеному місці. Кожен депутат (та фракція політичної партії у міській раді) зобов’язаний періодично, не рідше ніж 1 раз на рік звітувати про свою діяльність перед виборцями відповідного округу.

Серед недоліків, виявлених в ході моніторингу – відсутність у вільному доступі частини важливої інформації, що стосується діяльності депутатів міської ради, зокрема, декларацій про майно, доходи витрати і зобов’язання фінансового характеру депутатів міської ради;   результатів поіменних голосувань депутатів; рішення, яке регулює розмір депутатських фондів на виконання повноважень та процедуру їх використання; плану реалізації депутатами доручень виборців тощо.

«Кожна з міських рад отримає примірники звіту з вимірювання Індексу публічності, аби ознайомитися з його результатами, а також, що важливіше – з рекомендаціями експертів, як покращити рівень прозорості, відкритості та підзвітності муніципалітету», – зазначила Тетяна Науменко.



Переглядів: 4903
Поширень: 0