Вчора до Вінниці вже втретє приїздив експерт з питань велосипедної інфраструктури Роберт ван Гамерен. Нідерландець четвертий рік поспіль консультує вінницьких фахівців щодо впорядкування та розвитку велоруху. Він здійснив велосипедну прогулянку від адмінбудівлі міської ради до парку Дружби народів та в рамках круглого столу обговорив з вінницькими спеціалістами розвиток велосипедної культури і туризму у Вінниці.
Розбудову велосипедної інфраструктури у Вінниці розпочато з 2010 року. Перші велосипедні доріжки у місті з’явились на проспекті Космонавтів, Хмельницькому шосе та проїзді Пирогова. Попри непросту фінансово-економічну ситуацію, роботи по облаштуванню ведоріжок невеликою протяжністю ведуться щорічно. У цьому році вони з’явилися на ділянках вулиць Келецька, Зодчих, 600-річчя та Стахурського.
Для того, щоб зробити цю роботу системною, вінницькі фахівці переймають досвід країн, де велосипедний рух набув популярності. А також залучають іноземних експертів по розвитку велосипедної інфраструктури. Серед них і Роберт ван Гамерен, який представляє нідерландську організацію «Досвідчені експерти з Нідерландів» (PUM).
«Я розумію, що в зв’язку з ситуацією у вашій країні, зараз вам не до розвитку велосипедного руху, але, я вважаю, що навіть в часи війни потрібні дії. Сьогодні ми зробили невелику поїздку на велосипедах по об’єктах велосипедної інфраструктури, і я вражений прогресом, який відбувся протягом останнього часу. Хочу відзначити, що це робиться на більш професійному рівні, ніж три роки тому. Бо тоді це були намагання влаштувати велосипедні доріжки, але вони виглядали, як доріжки для маленьких дітей. При розробці плану зустрічі я попросив включити також питання велосипедного туризму, бо це дуже гарна економічна можливість, коли люди за допомогою велосипеду мають можливість подивитися саме місто та його околиці і це дає змогу інвестувати в розвиток економіки міста», - зазначає нідерландський експерт.
На думку пана Роберта, для подальшого розвитку велосипедного руху у місті необхідно обмежити простір для автомобілів, бо у Вінниці дуже багато місця надано для проїжджої частини, а також облаштовувати велосипедні доріжки у правильних місцях. Він каже, що дороги у Вінниці надто широкі і дуже важко не тільки велосипедистам, а й пішоходам їх перетинати з точки зору безпеки. На Заході ширина проїжджих частин 2,5-3 м, а в Україні дороги до 4 м.
Що ж до розвитку велотуризму, то учасники круглого столу зазначили, що він йде досить повільно. Протягом двох останніх років вінницькі велосипедисти самостійно проводять велоквести, прокладаючи власні маршрути, які простягаються далеко за межі міста. Так за словами заступника начальника відділу молоді та туризму Віктора Мазурика, для системного розвитку велотуризму у місті необхідне впровадження комплексу технічних рішень, які потребують значного фінансування, і, на його думку, це має реалізовуватися відповідно до регіональної програми розвитку туризму, яка на сьогодні обласною Радою не затверджена.
Роберт ван Гамерен поділився власним досвідом розвитку цього напрямку туризму у Нідерландах. Там він розпочався завдяки співпраці громад, не чекаючи підтримки на рівні регіональної влади. Якщо навколишні села хочуть залучити до себе туристів, то їм необхідно напряму співпрацювати в цьому напрямку з містом.
Також учасники круглого столу обговорили перспективи розвитку велосипедної культури. Керівник з розвитку велосипедної інфраструктури Вінниці Олег Крупський зауважив, що на сьогодні велосипедисти дуже часто недотримуються правил дорожнього руху, чим наражають на небезпеку не тільки себе, а й водіїв та пішоходів. У відповідь експерт зауважив, що та ситуація неповаги учасників дорожнього руху один до одного, яка зараз склалася в Україні, була і 30-40 років тому в Нідерландах. «Між водіями та велосипедистами має бути комунікація, а не конфронтація, як це відбувається зараз у вас. Пересування на велосипеді – це має бути передусім стиль життя, і поважати вибір їздити велосипедом мають усі учасники дорожнього руху. Цей стиль необхідно поширювати і через виховання культури велоруху серед молоді, що дасть гарну перспективу у майбутньому», - зазначає ван Гамерен.