Нещодавно на сайті "Агенції просторового розвитку" з’явилась концепція розвитку Вінниці. Мова йде про відновлення історичної локації – поромної переправи між Бригантиною та Кумбарами.
Але спочатку невеличка історична довідка.
Задовго до появи Київського мосту на Замостя можна було потрапити саме через поромну переправу. Їх по місту було декілька.
До 1908 року стрімко розвивається промисловий район Замостя, який вимагав додаткового транспортного зв'язку з центром міста. Залізниця дала потужний поштовх розвитку вінницьких промислових об'єктів. Вінниця зросла в три з половиною рази, а за товарообігом вийшла на перше місце в Подільській губернії. Частина промислових об'єктів розмістилася уздовж центральної вулиці Замостя від Центрального мосту до вокзалу. Однак, з плином часу, промисловці стали освоювати землі Далекого Замостя - в районі нинішніх вулиць Червоноармійської, Фрунзе, Кірова. У цей період виникло багато промислових підприємств, частина з них пережила і війни і революції, але не втрималася у часи незалежності. В кінці 80-х років 19-го століття було побудовано ціле військове містечко, що дало поштовх розвитку всього району.
Обходити через Центральний міст було далеко і незручно, тому міською думою було прийнято рішення на відвойованій у А.К.Кумбарі смужці землі продовжити вулицю Театральну і запустити поромну переправу.
Паром пустили, але ось тільки добиратися до нього, з майже стрімких Бузьких круч було тяжко, а часом, в негоду, і небезпечно. Тому в 1908 році за дорученням міськдуми міський архітектор Григорій Григорович Артинов розробив проект фундаментальних гранітних сходів на 4 прольоти, 118 сходинок і кам'яної пристані для порома. У тому ж році проект затвердили і почали необхідні роботи. Остаточно, сходи Артинова була «здані в експлуатацію» в 1910 році. Весь проект обійшовся міській казні в 1266 рублів 16 копійок.
Сходи в рік відкриття у 1913 році.
Зараз ми можемо споглядати тільки три прольоти (з 91 щаблем), оскільки нижній пішов під воду, як і острів «Спорт» навпроти, після перебудови в 50-х роках Сабарівської ГЕС тоді і припинили діяльність поромних переправ – замість них з’явились залізобетонні мости.
Сучасні східці знаходяться у занедбаному стані, більшість з них просіли та посипалися. Місцеві жителі давно називають їх «потьомкінськими сходами», так як мають схожість з одеськими, тільки у зменшеному форматі.
Наразі з’являються думки про відновлення порому найближчим часом для туристичної привабливості міста, тому така нова локація однозначно стане Вінниці в нагоді.
Візуалізація проекту: