Впродовж лютого-квітня 2018 року в усіх обласних центрах України, а також у містах Краматорськ і Сєвєродонецьк проводилося п'яте вимірювання Індексу публічності місцевого самоврядування. Дослідження передбачало подання та опрацювання відповідей на інформаційні запити, аналіз контенту офіційних веб-сайтів та друкованих видань муніципалітетів, моніторингові візити та безпосереднє спостереження за роботою органів та посадових осіб місцевого самоврядування, опрацювання місцевих нормативно-правових актів. Вимірювання здійснювала мережа партнерів, створена у 2013 році з ініціативи Громадянської мережі ОПОРА у Львові.
За словами координатори громадського спостереження за виборами у Вінницькій області Наталії Величко, протягом останніх п’яти років спостерігається повільне, але стійке зростання рівня прозорості, відкритості та підзвітності українських муніципалітетів.
«Порівняно з 2013 роком, середній показник публічності міських рад в обласних центрах України зріз на 13% (з 51% до 64%). Група міст-лідерів, які утримують лідируючі позиції в рейтингу і творять відносний стандарт публічності для решти муніципалітетів, залишається незмінною протягом усього часу дослідження. Сюди належать Івано-Франківськ, Київ, Луцьк, Вінниця, Львів, Чернівці», - зазначила Наталі Величко.
За результатами вимірювання Індексу публічності – 2017 Вінниця посіла 4 місце серед 24 міст, які досліджувалися. Загальний рейтинг міста складає 72%, що за методологією дослідження відповідає задовільному рівню публічності.
Як розповів координатор вимірювання Індексу публічності у Вінниці Владислав Каплуненко, у порівнянні з минулим роком, позиція міста в рейтингу не змінилася (у 2016 році Вінниця також була четвертою), хоча індекс публічності зріс на 8%.
«Варто зазначити, що кількість міст із задовільним рівнем публічності збільшилася майже у два рази (з 8 міст 2016 року до 15 міст). Це свідчить про позитивну тенденцію розвитку публічності, прозорості та відкритості влади інших місцевих органів самоврядування, що вплинуло також і на Вінницю», - сказав Влад Каплуненко.
За його словами, Індекс публічності міського голови міста Вінниця складає 72%, що на 2 % менше, ніж у минулому році.
«Негативними чинниками, які вплинули на показники публічності міського голови, є досить складна процедура запису на прийом до міського голови, зустріч з очільником міста може відбутися лише при умові, якщо заступники не змогли вирішити питання, з якими зверталися громадяни. Також відсутня актуальна декларація про майновий стан і доходи очільника міста та його заступників. Звіт міського голови про роботу виконавчих органів не було оприлюднено на сайті міської ради, а лише рішення міської ради про те, аби взяти до відома звіт. Лише частковим є оприлюднення біографічних даних та засобів зв’язку міського голови - на сторінці міської ради відсутня інформація про судимість, партійну приналежність, адресу, номери засобів зв'язку з міським головою та його повноваження», - зазначив експерт.
За результатами дослідження, одним із найбільших зрушень є затвердження програмного документу, який визначає пріоритетні напрямки розвитку сфери відкритих даних. Так, у 2017 році міською радою було прийнято рішення «Про Порядок розміщення наборів даних Вінницької міської ради та її виконавчих органів, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, в мережі Інтернет». На сайті активно висвітлюється діяльність міського голови, очільник міста доволі часто взаємодіє з журналістами та перебуває особисто на публічних прес-заходах. Також на сторінці міської ради було розміщена вичерпна інформація про всі наявні конкурси на заміщення вакантних керівних посад. Система електронних закупівель PROZZORO активно використовується органами місцевого самоврядування Вінниці. Окрім того, з вересня 2016 року по листопад 2017 року було проведено дослідження громадської щодо результату конкурсу «Бюджет Громадських ініціатив».
Показник публічності органів виконавчої влади складає 80%. Суттєвє збільшення публічності органів виконавчої влади (на 11% у порівнянні з 2016 роком) пов’язані з відкритими даними. Зокрема, в 2017 році було прийнято рішення міської ради «Про Порядок розміщення наборів даних Вінницької міської ради та її виконавчих органів, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, в мережі Інтернет». На порталі відкритих даних оприлюднено реєстр боргових зобов’язань суб’єктів господарювання комунальної власності територіальної громади, відомості щодо комплексних схем розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, інформація про рекламні засоби. На сайті без проблем можна знайти усі рішення та документацію виконавчих органів. У Центрі адміністративних послуг «Прозорий офіс» створено всі умови для отримання якісних послуг. Серед негативних практик є те, що на порталі відкритих даних не оприлюднено перелік земельних ділянок, що пропонуються для здійснення забудови. Окрім того, не вся інформація публікуються в форматі відкритих даних. Також міська рада не дотримується вимог щодо вчасного надання відповідей на усі інформаційні запити. Показник публічності депутатів міської ради отримав в рейтингу публічності органів місцевого самоврядування серед суб’єктів дослідження найнижчий результат – 64 %.
Відсутність декларації депутатів, актуальних звітів депутатів про роботу перед міською радою, складу депутатських фракцій та його змін, інформації про реєстрацію депутатів на пленарних засідань, запитів депутатів, публікація поіменного голосування в форматі pdf, відсутність онлайн-трансляції.
Разом з тим, показник публічності зріс на 13% у порівнянні з попереднім. Серед позитивних практик можна виокремити, що 30 з 54 депутатів проінформували міську раду про результати звітування та виконання доручень виборців протягом останнього року не в форматі відкритих даних – негативні чинники, що вплинули на низький показник публічності.
Графік та строк звітування депутатів міською радою не затверджено. Записи пленарних засідань не оприлюднюються та ведеться лише відеотрансляція в ЦНАПі заму та 35 депутатів про місце та час звітування перед виборцями виборчого округу про свою діяльність. Рішення про скликання сесії, проекти порядку денного пленарних засідань та рішень міської ради, протоколи засідань комісій у більшості вчасно оприлюднюються на сайті міської ради. Потрапити на засідання міської ради та роботу постійних комісій можна, пройшовши попередню реєстрацію. Більшість депутатів особисто приймали громадян у графік визначений на сторінці міської ради.
Аналізуючи практики найбільш публічних міст, ми виявили, що ключовим фактором успіху у забезпеченні належного рівня публічності муніципалітету є не лише впровадження інноваційних практик публічності, але й дисципліноване та послідовне втілення виконавчими органами визначених законом процедур. Так само важливою є якість взаємодії та узгодженості рішень у сфері просування належного врядування між міськими головами й виконавчими органами з одного боку і місцевими депутатами – з іншого.
Довідково: Впродовж лютого-квітня 2018 року в усіх обласних центрах України, а також у містах Краматорськ і Сєвєродонецьк проводилося п'яте вимірювання Індексу публічності місцевого самоврядування. Дослідження передбачало подання та опрацювання відповідей на інформаційні запити, аналіз контенту офіційних веб-сайтів та друкованих видань муніципалітетів, моніторингові візити та безпосереднє спостереження за роботою органів та посадових осіб місцевого самоврядування, опрацювання місцевих нормативно-правових актів. Результатом проведеної кампанії є публікація щорічного всеукраїнського дослідження – «Індекс публічності місцевого самоврядування 2017». Вимірювання здійснювала мережа партнерів, створена у 2013 році з ініціативи Громадянської мережі ОПОРА у Львові.З результатами минулорічних вимірювань можна ознайомитися на сайті www.publicityindex.org.