Керівник Державного агентства автомобільних доріг України Славомір Новак розповів про важливі зміни в управлінні дорожньою галуззю, про те, які автошляхи будуть відбудовані вже цього року і якими стануть українські дороги вже через 5 років.
47 млрд грн. цього року на дороги
Треба визнати, що ми отримали у спадок погані дороги. Зі 170 000 км українських доріг станом на 2016 рік понад 90% були визнані такими, що не відповідають нормам. Причина такого стану – хронічне недофінансування ремонтно-будівельних робіт та утримання доріг, низька якість виконання робіт. Протягом 10 років будівництво, капітальний ремонт та реконструкція в країні майже не проводилися.
За рік ситуацію кардинально не змінити. Але й Рим не одразу будувався.
В 2016 році ми відновили 900 км доріг. В 2017 – вже понад 2000 км. Багато це чи мало? Значно більше, ніж робилося за останні роки. Менше, ніж хотілося б. Цього року буде відновлено близько 4000 км доріг.
Лише за півтора року в системі управління дорожньою галуззю здійснено фундаментальні зміни та упроваджено європейські засади. Однією із основних є Дорожній фонд, який забезпечить гарантоване фінансування українських доріг. Цього року на ремонти і будівництво доріг буде спрямовано близько 47 млрд грн.
«Якщо ви їдете по нових дорогах, це і є дороги Уряду Гройсмана, побудовані в рамках нашої програми. А ті зруйновані дороги, які ви бачите, це не дороги нашого Уряду, вони будувались 10 років тому. Але наша відповідальність їх відновити. І ми це робимо. Нам потрібні дві речі – кошти і час». В.Гройсман
Місцева влада отримала 11 млрд грн. на ремонт місцевих доріг
До початку цього року кошти на ремонти виділялись в «ручному режимі». Саме тому деякі дороги не ремонтувались роками, а то і десятиліттями. Ще однією найважливішою реформою у дорожній сфері є децентралізація.
З цього року Укравтодор відповідальний за ремонт і утримання доріг тільки державного значення (46 985 км). Кошти для ремонтів доріг місцевого значення (123 000 км) передаються через Дорожній фонд на місця – до Обласних державних адміністрацій.
Це суттєвий фінансовий ресурс – цього року 11 млрд грн. Відтепер немає потреби випрошувати кошти на ремонт місцевої дороги у держави: кожен регіон отримує ресурси і сам визначає, які дороги потребують ремонту.
Таких змін чекали на місцях роками. Однак, окрім фінансування, місцева влада отримує і відповідальність. Тож, будь ласка, ремонтуйте, робіть це якісно і вчасно.
Гарантія на дорогу – не менше 5 років
Коли виділяються такі суттєві кошти і виконуються такі обсяги робіт, гостро постає питання якості ремонтів. Є принципова позиція як Прем’єр-міністра, Міністра, так і моя особисто: публічні кошти красти не дозволимо. Якість суворо контролюємо. Якщо експертиза встановить, що ремонт виконано неякісно – платити за це українці не будуть.
Укравтодор зробив жорсткішими вимоги до підрядників – тепер за всіма контрактами на середній ремонт гарантія не менше 5 років, на капітальний – не менше 10 років. Щось не так – з бюджету жодна копійка не буде витрачена. Підрядник повинен за власний кошт ліквідувати усі дефекти.
Зараз в Укравтодорі переглядають контракти, які було укладено 2015-2016 року, де гарантійний термін становив 3 роки. Якщо цей термін завершується, проводяться перевірки, і замовник усуває дефекти за власний рахунок. Звертаюсь до виконавців дорожніх робіт: працюйте якісно і чесно. Роботи для сумлінних виконавців найближчими роками буде багато.
Відмовитись від ямкового ремонту
Розумію, що не кожен громадянин, який користується дорогами, має розумітися в дорожніх технологіях та видах ремонтів. Але тут важливо пояснити. Часто чую, що дороги, які ремонтували минулого року, – знову в поганому стані. Відповідально заявляю – усі ремонти (середні, капітальні), які проходили 2017 року – виконані на хорошому рівні. Так, дефекти можуть бути - це нормально у будь-якій країні світу. Однак за дефекти у межах гарантій відповідають підрядники.
Інша річ – аварійні ремонти. Коли сходить сніг, в Україні розпочинається так званий «ямковий ремонт». Чому «так званий»? Тому що це не є ремонт по своїй суті, це аварійна ліквідація ямковості для забезпечення проїзду по дорогах. Тимчасові, крайні заходи. Частиною нашої стратегії є відмова від таких «ремонтів». На жаль, одразу це зробити неможливо.
Наприклад, минулого року завдяки «ямковому ремонту» було забезпечено проїзд по 40 000 км доріг. Коштів, які ми витратили на це, – нам вистачило б лише на 300 км середнього ремонту (це 10-15 км на кожну область).
Яку мету ми ставимо
Наша мета - за 5 років з’єднати якісними дорогами усі обласні центри. Будувати дороги за новими стандартами. Контролювати якість. Проводити прозорі, відкриті тендери. Вже понад рік усі закупівлі робіт проходять винятково в системі ProZorro. Як результат, на наш ринок виходять нові іноземні кампанії, у нас з’являється нова якість від українських компаній. Галузь розвивається, створюються нові робочі місця, відроджується професія дорожника.
Фундаментальні зміни, започатковані у 2016-2018 рр.
- Успішно імплементуються фундаментальні реформи галузі - Дорожній фонд та децентралізація. Саме ці реформи дають можливість повністю змінити систему управління дорожньою сферою – від гарантованого бюджетування до делегування повноважень та відповідальності.
- Запроваджується європейський підхід до розвитку мережі. Зокрема, ініційований мною проект GO Highway забезпечує інтеграцію української мережі доріг до європейської TNT-мережі. Це сприяє розвитку транспортної системи країни, міжнародного транзиту, міжнародних зв'язків, розвитку економіки
- Завдяки злагоженій роботі Укравтодору, Кабінету Міністрів, профільного Міністерства, Верховної Ради, затверджено Зміни до закону про концесію. Вже цього року може бути оголошений конкурс на першу концесійну дорогу - Львів – Краковець/Корчова. Для дорожньої галузі цей Закон дає нові можливості фінансування, розвитку, якості. По всьому світу державно-приватне партнерство є основою розвитку ключових галузей економіки.
- Запроваджується абсолютно новий погляд на питання безпеки дорожнього руху.
Певен, що в Україні БУДУТЬ якісні дороги. Цей процес вже почався. Процес складний, тривалий, але незворотній.