Минулого року незалежне рейтингове агентство "ІВІ-Rating" підтвердило високий рейтинг інвестиційної привабливості Вінниці. Цей факт, мало значущий для тих, хто слабо орієнтується в економіці та фінансах, насправді має велике значення для розвитку усієї міської громади. У чому саме полягає це значення, як інвестиційні перспективи Вінниці корегуються із загальним станом економіки країни та які неприємні сюрпризи приготував нам бюджет-2013, розповів заступник міського голови Валерій Коровій.

- Місто реалізовує один із пріоритетних напрямків стратегії Вінниця-2020, який символізує позиціонування обласного центру як регіонального лідера. Рано чи пізно буде затверджена адміністративно-територіальна реформа, і тому ми приділяємо цьому напрямку надзвичайно велику увагу, оскільки він є стратегічним дороговказом для розвитку Вінниці на найближчі 10-20, а то й 50 років, - пояснює Валерій Вікторович. - З огляду на це, минулого року ми уклали угоду із незалежним рейтинговим агентством "ІВІ-Rating", яке підтвердило рейтинг інвестиційної привабливості Вінниці на рівні invA-. Це означає, що Вінниця має надзвичайно сприятливий потенціал з точки зору екологічної, природничо-географічного розташування, наукової, і дуже важливо, що відмічаються позитивні зміни управлінського рівня органів місцевого самоврядування. Також відмічається орієнтація на нові сучасні інноваційні підходи організації бізнесу, і для нас є надзвичайно важливим те, що Вінниця, згідно із висновками агентства, має великий потенціал для розвитку транспортної та логістичної інфраструктури. А загалом усе це означає, що ми є регіоном, який характеризується високою інвестиційною привабливістю. Чесно кажучи, ми не очікували на такий високий показник.

Валерій Коровій- Чому було обране саме це агентство?

- Ми робили відбір серед незалежних агенцій, порівнювали їхній потенціал, роботу на ринку. Враховуючи цілий комплекс факторів, вирішили провести рейтингування саме цією агенцією.
Найцікавіше те, що аналіз агенцією проблем Вінниці майже повністю співпав із нашим баченням: це достатньо високі показники зношеності інфраструктури, особливо тієї, яка має відношення до житлово-комунальної галузі, але у висновках агенції зазначено, що міська влада вживає ефективних заходів щодо її вдосконалення. Зрозуміло, що проблем більше ніж достатньо, але для нас важливо, що вже зараз компанії, які, незважаючи на фінансову кризу, вивчають спроможність, планують реалізовувати інвестиційні проекти, орієнтуються на даний рейтинг.

- Чи планується провести повторне рейтингування?

- Так. Протягом поточного року буде проведена рейтингова оцінка як фінансової спроможності бюджету, так і інвестиційної привабливості Вінниці. Цей процес є постійним.

- Рейтинг фінансової спроможності проводитиме те ж саме агентство?

- Є декілька пропозиції. На базі цих пропозицій буде проведено невеликий конкурс й ухвалено рішення. Це не тендер, і сума коштів невелика - 20 тисяч гривень за рік.

- Інвестиційний рейтинг Вінниці є позитивним. Як цей позитив співвідноситься із напруженістю бюджету, який місто отримало на цей рік?

- Коли говоримо про бюджет, ми повинні розуміти, що сама процедура його затвердження розпадається на дві частини. Перша - це бюджет як нормативно-правовий документ, який включає важелі іншого характеру: розробку кошторисів, фактичне започаткування самої процедури функціонування бюджетних закладів. Тому з огляду на це, бюджет неодмінно потрібно затверджувати. І всі політичні розмови про те, що не треба було ухвалювати, не мають, з точки зору здорового глузду, ніяких підстав. Водночас, бюджет - це фінансовий план, і виникає низка проблем щодо його збалансованості.

- У чому вони полягають?

- Виконавчий комітет здійснює велику низку повноважень, які Уряд делегує на місцевий рівень. Це так звані делеговані повноваження у сфері охорони здоров\'я, соціального захисту, освіти. На виконання цих повноважень повинен бути відповідний рівень фінансування із Державного бюджету. Дефіцит цих коштів компенсується за рахунок дотацій вирівнювання того ж Держбюджету. Ви знаєте, що його затвердили за півгодини у трьох читаннях. Але коли ми відкрили ці цифри, то були шоковані.

- І що спричинило шок?

- Міністерство фінансів при розрахунку бази зростання доходів місцевих бюджетів заклало показник приросту +20% до минулого року. А якщо враховувати, що у Вінниці зі 140 тисяч платників податків - фізічних осіб майже 50 тисяч припадає на бюджетну сферу, і цим людям заплановано зростання заробітної плати усього на 7%, то податок на доходи з фізичних осіб, який закладався у бюджеті для решти категорій, повинен зростати на 25%. Ми у процесі дискусій з Міністерством фінансів говоримо: ви запланували зростання валового внутрішнього продукту на 3% - що потрібно у Вінниці зробити, щоб заробітна плата зросла на 25%?

- Що вони відповіли?

- "Пройде перший квартал, і будемо переглядати показники Державного бюджету".

- Яким може бути реальне зростання зарплат і ПДВ?

- Реальне зростання податку з доходів фізичних осіб - на рівні 10-12% за рахунок зростання номінальних показників ділової активності у Вінниці. У будь-якому випадку є номінальне зростання заробітної плати: якщо, наприклад, людина отримувала 1000 гривень, буде отримувати 1100 гривень. І для Вінниці 10% - це реальна цифра. Але, за нашими підрахунками, ми внаслідок різниці прогнозів недоотримали 40 млн. грн. дотації з Державного бюджету. І якщо показники бюджету не будуть виправлені, ми будемо мати дуже серйозні проблеми у четвертому кварталі.

- Із виплатою зарплати?

- Не тільки. Взагалі із збалансуванням бюджету.

- І який вихід?

- Якщо це станеться, ми змушені будемо звертатися до Міністерства фінансів для отримання середньострокової позички. Тому що ми будемо для фінансування делегованих повноважень забирати кошти, за рахунок яких вивозили сміття, чистили вулиці, ремонтували дороги тощо. Ось у чому проблема: нам передали повноваження, але не передали фінансовий ресурс для їх виконання.

- Вінниці вже доводилося йти на такий крок?

- Так, минулого року ми одержали 6 млн. грн., завдяки чому люди отримали у грудні заробітну плату.

- На цей рік у Вінниці заплановано створити понад 7 тисяч робочих місць. За рахунок яких підприємств це має відбутися?

- У 2013 році ми будемо мати справу із реалізацією цілого ряду інвестиційних проектів, над якими працювали декілька років. Буде введено в дію 2-га і 3-тя черги на новій кондитерській фабриці, і загальна кількість зайнятих працівників буде доведена до 900. По-друге, введуть в експлуатацію відреконструйований повністю цех на олієжиркомбінаті - це плюс 100 робочих місць. Третє, у третьому кварталі почне діяти новий молочний завод концерну "Рошен", один з найбільших в країні - там буде зайнято до 300 чоловік. Четверте, з квітня запрацюють потужності нового підприємства "Альта-Профіль", який розміщено на території колишнього підшипникового заводу - там працюватиме теж 300 осіб. П\'яте, зараз проводиться потужна реконструкція "Сперко-України", і ми розраховуємо на створення 200 робочих місць. Шосте, ми з оптимізмом дивимося на реанімацію і поступове відновлення виробництва на авіаційному заводі, який пройшов процедуру санації - там до кінця року створять близько 300 робочих місць, і цей процес буде тільки нарощуватися.

- Загалом виходить близько 2100. А решта?

- Одне робоче місце у промисловості створює біля себе у середньому три робочих місця у логістиці, маркетингу, збуті, транспорті. Це експертні оцінки.

- Прогнозують, що Вінницька область нарощуватиме економічний потенціал саме за рахунок того, що є аграрним краєм. Наскільки великі ці перспективи?

- Загальним локомотивом наступного економічного зростання будуть якраз світові ринки продовольства. Це пов\'язане з тим, що Індія, Китай, країни Південно-Східної Азії почали стимулювати внутрішній попит, тобто там почала зростати заробітна плата. І на цьому ринку постійно присутній попит на продовольство. По-друге, значна частина сільськогосподарської продукції використовується для виробництва біоетанолу - це додатковий попит. І протягом останніх п\'яти років ціни на продовольство на світових ринках зросли у межах 25%. На відміну від того, що ціни на метал упали удвічі. І ця тенденція буде зростати. До речі, Вінницька область пережила кризу легше, ніж східні регіони. Звичайно, шок був, але не такий, як там. І зараз якраз аграрний сектор є локомотивом відродження і зростання ділової активності. Зрозуміло, що Вінниччина за рахунок цього буде вигравати. Якщо ви подивитеся зараз, як виконуються місцеві бюджети, то побачите, що бюджети у сільських районах виконуються краще, ніж у промислових.

- На якому етапі кризи ми сьогодні перебуваємо?

- Фактично Україна ще не відійшла від кризових явищ, і зараз перебуає у другій фазі кризи. Достатньо поглянути на відсоткові ставки кредитів у банках і скорочення рівня ділової активності у будівництві, виробництві будівельних матеріалів. Так, це не 2008 рік, але ознаки цього етапу полягають у першу чергу у зростанні боргів. А це потребує надзвичайно фахової роботи як фіскальних органів, так і фінансових. Тому що в умовах фінансової кризи зростання боргів не потрібно ні у якому випадку закручувати гайки - вони можуть вилетіти. А те, що відбувається у деяких банках та фіскальних органах, коли вони з бізнесу витрушують усе, що можна, призводить до припинення діяльності такого бізнесу.

- Так коли ми почнемо виходити з кризи?

- Це надзвичайно складне питання. В Україні сьогодні хворі державні фінанси внаслідок розбалансованого Державного бюджету. Коли прагнення гарно жити за державні кошти не підкріплюється реальними надходженнями до бюджету. Тому зрозуміло, що попереду нас чекають дуже непопулярні кроки, але є різні варіанти розвитку ситуації. Це може бути кредит МВФ, інші кредитні ресурси, щоб ще рік протриматися у таких параметрах. Або ж … відпускати гривню і друкувати гроші, аби закрити дірку у бюджеті.

- Непопулярні кроки - це що мається на увазі?

- Підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги.

- Але Прем\'єр-міністр пан Азаров стверджував, що ніякого підвищення не буде і що це ЗМІ нагнітають ситуацію…

- Це все одно, що хвора людина каже: "Я не помру", але помирає…



Переглядів: 5710
Поширень: 0