На посаді голови Вінницької облдержадміністрації Валерій Коровій завжди намагався максимально толерантно висловлюватися з приводу будь-якого негативу, походження якого добре знав. Але, мабуть, настав час назвати речі своїми іменами. Більш того, персоніфікувати корупцію. З одного боку, не бути голослівним допомогла система електронних торгів, з іншого, очевидно, що губернатор втомився, що його ім'ям «прикриваються» як «дахом».

- Валерію Вікторовичу, з 1 березня на Вінниччині діє так звана Prozzorа система проведення тендерів. Чи дозволить вона зменшити бюджетне фінансування комунальних закладів?

- Хотів би уточнити, що закон про введення електронних торгів вступає в силу з 1 липня нинішнього року. Разом з тим, я підписав розпорядження, за яким такий порядок в області застосовується з 1 березня. Для нас це принципово... Впровадження електронної системи торгів - базовий елемент в економії використання бюджетних коштів.

Досить часто в політичних дискусіях тема махінацій у закупівлях домінує в риториці тих, хто критикує владу. Тепер в розрізі Вінниччини у них не вийде спекулювати звинуваченнями на адресу розпорядника коштів, ніби він не прозоро витрачає гроші ...

Вже можу навести конкретні приклади. Не знаю, як раніше купував продукти харчування Брацлавський будинок-інтернат, але у березні він провів торги. Тендер виграв місцевий фермер, який взявся постачати товар за цінами на 13% нижче, ніж мінімальна ціна, встановлена самим інтернатом. Причому, гарантував відмінну якість харчів.

Між іншим, річне споживання продуктів харчування бюджетними закладами обходиться в суму близько 250 млн. гривень. Це потенційно привабливий ринок для наших фермерів і сільськогосподарських підприємств. Їм лише потрібен доступ на нього.

Як показує практика, інтернатні заклади раніше переважно зловживали саме на закупівлю продуктів. Вони купляли продукти там, де керівник вважав за потрібне, прикриваючись певними красивими гаслами.

«Інтернатні заклади раніше переважно зловживали саме на закупівлю продуктів харчування»

- І, судячи з усього, ці керівники непогано заробляли на «відкатах»... Давайте уточнимо закупівлю по Брацлава. Фермер запропонував поставити продукти за цінами березня 2016- го. І вони, незважаючи на інфляцію, виявилися нижче тих, за якими інтернат купував в березні 2015 року?

- На 13% менше ціни в тендерній заявці інтернату і трохи нижче ціни, заявленої в минулому році...

Але це ще не все. Апарат облдержадміністрації через систему електронних торгів закупив канцелярські вироби на весь рік. Харківський постачальник запропонував ціну на товари в два рази меншу, ніж вказувалося в тендерній пропозиції, яке будувалося на торішніх цінах. При цьому продукція надійшла до нас упакованої і через систему «Нової пошти».

Тепер я вважаю дуже важливим систему електронних торгів використовувати при закупівлі медикаментів для установ охорони здоров'я. Справа в тому, що в середньому медустанови закуповують ліків на 300-350 мільйонів на рік. Думаю, що в цьому році ціни і на цей вид товарів теж будуть нижчі за торішні. Саме в цій сфері найбільші ризики зловживань під час проведення тендерів.

- У сфері охорони здоров'я нерідко відмовляють від участі в торгах фірмам на підставі нібито відсутності ліцензії або неповного пакету наданої документації ...

- У цьому році ми хочемо максимально спростити участь компаній в тендерах. Є стандартні вимоги. Їм потрібно відповідати. Нічого додаткового ніхто вимагати не стане. Перед тим стартувала система «Prozzoro», ми навчили проведенню електронних торгів співробітників бюджетних закладів.

Відверто кажучи, я очікував більшого опору з боку противників «прозорості». Як глава ОДА та головний розпорядник коштів обласного бюджету, я доручив управлінню Держказначейства в області жодної копійки не перераховувати за платіжками без прозорих торгів. Так, деякі керівники почали «бігати» по кабінетах і скаржитися на те, що не встигають ... Потурань нікому не роблять. Винятком можуть стати надзвичайні ситуації або мобілізаційні заходи.

- Ви говорите, що «почали бігати». І багато таких «спортсменів» до Вас навідалися?

- Особисто я з таких питань нікого не приймаю. Знаю про них від керівництва профільних департаментів. Директора закладів повинні розуміти, що в «прозорих» закупівлі, перш за все, зацікавлені саме вони.

На сьогоднішній день дискредитація органів влади часто відбувається через непрозорі закупівлі. Тому чесному чиновнику можна уникнути провокацій, а тому, хто звик жити за рахунок відкатів від «тих, хто виграв» на тендерах, мабуть, доведеться забути про нетрудові доходи.

«На авторинку мені розповіли, як перевізники передають для Коровія гроші за маршрут. Знаю, хто поширював ці чутки. Чиновник звільнений»

- Давно склалася традиція, коли директори комунальних підприємств намагаються прикриватися високопоставленими чиновниками. Причому, за будь-якої претензії або нарікань на роботу з боку депутатського корпусу або громадськості. Наприклад, депутати облради розповідають, що деякі керівники «прикриваються» Вами як «дахом». Часом навіть публічно...

- Сьогодні (інтерв'ю записувалося 23 березня, - прим. авт.) у мене відбувся діалог між депутатом Григорієм Зозулею і директором КП «Вінницякіно» Миколою Безносюком з цього приводу. Перш за все, хочу відзначити, що глава облдержадміністрації - це людина, яка повинна користуватися повагою. Я не про себе конкретно. Але нікому не дозволю певними маніпуляціями, як мінімум, пробувати дискредитувати посаду голови ОДА.

Я дуже жорстко припиняю всілякі розмови про будь-якому «заступництві». Щоб більше не кортіло. При Зозулі Безносюк не зміг згадати, коли взагалі розмовляв зі мною, не кажучи вже про щось інше. Є запис засідання депутатської комісії, на якій був присутній Безносюк, і де чітко чутно, що він говорив про нібито моє заступництво для нього. Йому я сказав, що якщо буде необхідність, то і в правоохоронні органи з нею звернуся.

В сьогоднішніх реаліях голова облдержадміністрації не має права на щонайменшу помилку. Він повинен збалансувати вплив різних груп, користуватися авторитетом і повагою, в тому числі всього депутатського корпусу. Тільки так ми зможемо рухатися вперед. Інакше постійно будемо спостерігати за конфліктами, що лише дестабілізує систему управління.

Якщо я тільки чую про подібне, відразу ж даю цій плітці розголосу. Але коли бачу, що ситуація може стати неконтрольованою, чесно зізнаюся, залучаю правоохоронні органи. Більш того, як показує практика, часто той, хто когось звинувачує, сам зацікавлений у вирішенні того чи іншого питання.

Наведу ще один приклад. На одному з вінницьких авторинків мені розповіли, що деякі перевізники мають гроші за маршрути, які, як їм кажуть, збираються для губернатора. У мене відбулася розмова з директором профільного департаменту. Запитав у нього: «Ви Корівію заносили?». Він заперечував. Звідки тоді пішли ці розмови? Як думаєте, який найбільш ефективний спосіб підтвердити, що це не відповідає дійсності?

- Самому озвучити «чутки» і прийняти відповідні кадрові рішення?..

- Правильно. Поклав аркуш паперу на стіл і запропонував написати заяву. І чиновник був звільнений. У нинішній ситуації я буду робити все, щоб не допустити дискредитації органу влади, маю на увазі облдержадміністрацію, і її голову, як посадову особу. Від довіри до влади залежить якість управління, безпека області та рішення маси важливих питань - від мобілізації до прозорості фінансування бюджетних закладів і залучення інвестицій.

- Ви продовжуєте реформи структур облдержадміністрації. Об'єднання департаменту регіонального розвитку та управління міжнародних відносин означає, що пріоритетом економіки регіону стає залучення іноземних інвестицій?

- Зараз ми продовжуємо реалізовувати ту стратегію, яка була задекларована під час виборчої кампанії. Фактично вже докорінно підійшли до зміни структури цілого ряду департаментів - соціальної і молодіжної політики, охорони здоров'я, екології, житлово-комунального господарства, регіонального розвитку... З огляду на недосконалість трудового законодавства, ми впровадили нову філософію розвитку і функціонал, що в підсумку і дозволило проводити реформи.

Завдяки цьому на 75% змінилися співробітники в департаменті соціальної політики, на 60% - в департаменті охорони здоров'я. Ці конкретні кроки відрізняються від того, що відбувається в Україні в цілому, коли паралельно з декларуванням масштабних змін на ділі нічого не змінюється. При цьому, знаючи про забюрократизованість системи, ми наперед прораховуємо кожну зміну. На рівні профільних міністерств і Кабміну місяцями можуть не погоджувати призначення. Тому до зміни кадрів і структури ми завчасно готуємося.

- Скільки часу потрібно для «утвердження» новації «нагорі»?

- Процедура об'єднання департаменту і управління готувалася три місяці. Можу сказати, що за останні 5 років підходи до роботи в департаменті регіонального розвитку абсолютно не змінилися. Безініціативність збереглася.

У зв'язку з підписанням асоціації з ЄС перед Україною відкриваються нові можливості щодо залучення інвестицій та розвитку територій. Це означає, що потрібні нові підходи та ідеї, а головне, їх реалізація. Крім того, об'єднання дозволить заощадити кошти на утримання, і ми зможемо повністю змінити структуру нового департаменту. Пріоритетом його роботи я вважаю розвиток регіону. Чи будуть це іноземні або внутрішні інвестиції, донорські кошти або докапіталізація, значення не має.

Коли приїжджаю в будь-який район, то не сідаю з головою райдержадміністрації, щоб подивитися папери з цифрами, а прошу його показати нову ферму, кафе, готель і виробництво. Будь-який відкритий об'єкт створює нові робочі місця, навколо нього упорядковується територія, а підприємець платить податки. Так ось, я хочу, щоб об'єднаний департамент генерував нові підходи і механізми по залученню приватних інвестицій. Коли вони підуть, люди зможуть дати свою оцінку владі.

При відборі кандидатури на пост керівника я вів переговори з рядом потужних представників інвестиційного бізнесу. Але, на жаль, зарплата і те, що доведеться мати справу з бюрократією, багатьох відштовхує. При цьому створення саме такого департаменту я вважаю правильним. Більш того, робота по його вдосконаленню триватиме.

З набранням чинності антикорупційного закону дуже тонкою виглядає межа між порушенням і виконанням функцій, коли профільний департамент займається залученням компаній до вкладення коштів. Чиновника можуть звинуватити в тому, що він лобіює інтереси тієї або іншої комерційної структури. Щоб, з одного боку, попередити корупцію, а з іншого ефективно залучати інвестиції, на наступному етапі будемо створювати абсолютно іншу інституцію - агентство регіонального розвитку. Його завданням стане залучення інвесторів, реалізація конкретних проектів і створення інфраструктури через механізм надання консалтингових послуг.

- Це агентство, по суті, стане конкурентом Торгово-промисловій палаті?

- Виходить парадоксальна ситуація. Коли спілкуємося з колегами з Польщі або Румунії, то там ТПП є структурою, яка залучає інвестиції і розвиває території. На жаль, в Україні ТПП обмежують свої завдання видачею сертифікатів та виставковою діяльністю. І їм цього достатньо. Чи задоволений я роботою ТПП у Вінницькій області? А які інвестиції вона привернула за останні 5 років? .. Поцікавтеся у керівництва, і зрозумієте, чим займалася ТПП...

Тому ми переймаємо польський досвід, залучаємо партнерів з Кельце і Лодзі, щоб сформувати модель агентства, яке зможе виконувати ті функції, про які я говорив вище. У задумах створити на рівні області агентство регіонального розвитку, яке матиме свої представництва в кожному районі. А управління АПК і економіки при тому, що весь аграрний сектор давно в приватних руках, будуть трансформовані в окрему структуру. Вона буде надавати конкретні послуги суб'єктам підприємництва. Причому, в «філіях» агентства стануть працювати не держслужбовці, а співробітники, дохід яких буде залежати від залучення інвестицій.

- Судячи з усього, райдержадміністрації будуть серйозно реформовано...

- Відділи освіти і охорони здоров'я збережемо, однозначно. І створимо центри надання адмінпослуг, куди і стануть звертатися люди. А щоб розвивати території, в структурі РДА з'являться «філії» агентства регіонального розвитку.

«Якби це було в моїх силах, то в першу чергу виставив би спиртзаводи на відкриті торги та під конкретні інвестиційні зобов'язання»

- За неофіційною інформацією Вас «сватають» у міністри. Якщо надійде пропозиція очолити, припустимо, Мінекономіки, і Ви не зможете відмовитися, то які реформи станете ініціювати в першу чергу?

- Ніяких пропозицій і навіть розмов щодо переходу на роботу до Києва не було. Це правда. Більш того, на сьогоднішній день стабільність в конкретній галузі важливіша, ніж крісло міністра. Якщо мова йде про економічне зростання, то я не приховую свого критичного ставлення до ефективності роботи Мінекономіки. Замість досягнення конкретних результатів ми чуємо лише про скандали в міністерствах. За великим рахунком, держава знаходиться в стані кризи, і є маса «прогалин» в окремих секторах економіки.

Яка позиція міністерства в плані розвитку машинобудування та легкої промисловості? Цього ніхто не знає. Не будемо забувати, що Мінекономіки - базовий орган, який відповідає за економіку країни в цілому. Не розумію, як будучи міністром, можна було ні разу не обговорити проблематику промислового розвитку з експертами і керівництвом підприємств. Але ж ця сфера дає левову частку надходжень до бюджету і масу робочих місць. Всі чудово розуміють, що розвиваючи машинобудування, даєш можливість появи суміжних підприємств, стимул до розвитку кількох інших галузей.

- У міністерстві не вистачало революціонера?..

- За своїми поглядами я - ліберал. Але можна просто сидіти осторонь і спостерігати за тим, що відбувається, чекаючи до якого берега річки причалить човен, а можна, будучи лібералом, гребти, самому вибираючи маршрут і задаючи швидкість руху... Скажу, що в Україні достатньо розумних економістів, і вони зможуть задати правильний тон.

- Заступник мера Вінниці Андрій Рева вважає, що напередодні приватизації спиртової галузі в регіоні різко підвищується інтерес до неї з боку окремих місцевих політиків і бізнесменів. Як вважаєте, продаж цих заводів дозволить їх відродити при нинішньому законодавстві та оподаткуванні?

- Спиртова галузь - найбільш корумпована в Україні. І я не один, хто в цьому впевнений. З 16 спиртзаводів у Вінницькій області жоден не працює. Хоча в регіоні на їх продукт є попит. У нас розташовані потужності компанії «Nemiroff», яка купує спирт в Тернопільській області. Мої старання протягом 2 місяців, як голови ОДА, вийти на керівника «Укрспирту» завершилися нічим. Його неможливо знайти. Спочатку він місяць був у відрядженні, потім місяць - на лікарняному, а потім знову - вже не знаю де. А хто ж приймає рішення у відсутності гендиректора концерну? Ніхто.

Намагався з'ясувати, чому не можна запустити завод у Вінницькій області? Спирт буде і якісним, і дешевшим, і поруч. Чіткої відповіді в «Укрспирті» я не почув. Хочу нагадати, що аналогічна ситуація була до приватизації і в лікеро-горілчаної галузі. Вона «лежала». Тепер - в приватних руках - галузь дає найбільші надходження до бюджету. Якби це було в моїх силах, то в першу чергу виставив би спиртзаводи на відкриті торги, і під конкретні інвестиційні зобов'язання. Моментально з'явилося б досить великих компаній, готових вкласти кошти в модернізацію і запуск підприємств.

Сьогодні собівартість літра спирту становить 35 гривень, при цьому акциз - 200 грн. А в Молдові він коштує 15 грн. І немає акцизу. Скільки б ми не ловили контрабандистів, вони будуть переправляти в Україну молдавський спирт. Це найвигідніший на сьогоднішній день бізнес. Більш того, в цьому питанні держава взагалі перейшло кордон здорового глузду. За контрабанду спирту не передбачена кримінальна відповідальність. Максимум можуть оштрафувати на 16 тисяч гривень.

Анекдотична ситуація виходить. Фіскали і прикордонники стоять в дозорах, планують операції, ловлять, а контрабандист з усім погоджується, йде в суд, платить штраф і в той же день повертається до цього заняття. Про це знають всі... Але з переліку підприємств, що підлягають приватизації, наші спиртзаводи знову якось «випали». Хочете знати, хто зацікавлений? Той, хто більше всіх ратує за галузь у Верховній Раді.

При прозорому продажу ніхто з «місцевих» за копійки завод не викупить. Вони не зможуть скласти конкуренцію, а якщо навіть «місцеві» і дадуть відповідну ціну, то це буде краще. Нехай розвивають підприємства. Але не на халяву... Зазначу, за нинішньої концентрації управління всією галуззю концерном, обласна влада не має змоги впливати на ситуацію. Я лише можу просити правоохоронні органи виловлювати цистерни спирту невідомого походження.

- Як вони потрапляють на ці офіційно не працюють заводи?

- По різному. Наприклад, з'являється на заводі новий директор, який тут же представляє якусь приватну структуру. Вона завозить сировину, з нього роблять спирт. Потім його крадуть, вивозять. За фактом відкривається кримінальне провадження. Винних шукають... При цьому у нас в області є спиртзаводи, за якими ведеться 3-4 справи з банкрутства. Вони не можуть розплатитися з Пенсійним фондом, оскільки офіційно не працюють. Тому я вважаю, що до теми приватизації потрібно повернутися якомога швидше. За моїми підрахунками, в регіоні, як мінімум, 5-6 великих спиртзаводів можуть стати дуже привабливими для інвесторів.



Переглядів: 3876
Поширень: 0