В Україні діють оновлені правила контролю за ринком таксі. Із 5 січня 2013 року набрала чинності нова редакція Закону України "Про автомобільний транспорт". Згідно з нею, той, хто хоче працювати таксистом, має отримати статус приватного підприємця й обзавестись відповідною ліцензією на надання послуг. Контролюватиме дотримання цих вимог Державна інспекція з безпеки на наземному транспорті. Повноваження ДАІ залишились незмінними. На думку учасників ринку, виконання цього закону допоможе значно знизити рівень тіньового ринку таксі. Передусім ідеться про те, щоб усунути з доріг так званих "граків" (таксисти-нелегали, які працюють, не сплачуючи жодних податків та зборів). Проте ініціатори закону визнають, що зниження "тіні" вдасться досягти лише в разі подальшого удосконалення норм закону та збільшення штату "контролерів" за виконанням цього закону.
Не рейди, а робота
Для контролю за дотриманням закону значно розширено повноваження контролюючого органу - Управління державного контролю і нагляду за безпекою на наземному транспорті. "Цей закон дає нам можливість жорсткіше контролювати роботу таксі і порядок на цьому ринку", - розповідає начальник управління державного контролю і нагляду за безпекою на наземному транспорті Богдан Свіщовський. Передбачено рейдові перевірки автомобілів "з ознаками таксі" на предмет наявності у них відповідної ліцензії. "Щодо таких перевізників застосовуватимуться штрафні санкції", - сказав він. Так, мінімальний розмір штрафу для таксиста-нелегала становить 1700 гривень. Якщо порушення зафіксовано у легального водія таксі, йому загрожує штраф у розмірі від 510 до 1700 гривень.
- Рейди, звісно, річ хороша, але порядок наводиться не рейдами, а постійною, щоденною, копіткою роботою. Якщо буде робота відповідних відомств щодо усунення з ринку нелегалів, можна говорити про якийсь успіх, - у відповідь на такі ініціативи говорить власник фірми таксі Сергій Коломацький.
На його думку, наводити порядок на ринку таксі треба спільно з громадськими організаціями.
Голова професійної спілки таксистів України Василь Попик додає, що "цим законом державна інспекція з безпеки на наземному транспорті отримала форму і жезл, щоб мати право на дорозі зупиняти перевізника з метою перевірки легальності його роботи".
Інспекція також отримала безпрецедентне право вилучати транспортний засіб у нелегального перевізника у разі неодноразового порушення водієм закону.
- Це норма прямої дії, яка, сподіваюсь, виведе наш ринок таксі з тіні, - заявив Попик.
Форми і жезла у таких інспекторів поки що немає, але вони працюють спільно з даішниками, які на їхнє прохання зупиняють машини таксі.
Боротись із "тінню"
Що ж, на перший погляд, правила начебто суворі. Та чи дієві? Адже, як показує простий аналіз закону, щоб уникнути його дії, таксистам варто лише зняти зі своїх машин "шашки". На ці тези один з ініціаторів закону, пан Попик, відповів, що, мовляв, на сьогодні організацією розробляється ще низка заходів для посилення дії закону. Зокрема, уточнив він, розглядається можливість використання механізму "контрольної закупівлі" (коли телефонують у службу таксі й у відповідь приходить повідомлення, що о такій-то годині буде такий-то автомобіль).
- Ми діятимемо методом контрольних закупівель, оскільки виклик таксі - це послуга, законодавство надає таке право, - підкреслив він.
Однак, за його словами, і тут не все так просто. Такий механізм у чинному законі не прописано, тож таксисти спокійно можуть звертатися до суду. Варто дочекатись першого судового прецеденту - і буде зрозуміло, на чиїй стороні правда.
Напевно, розуміючи нестійкість такого механізму, автори удосконалення законодавства для ринку таксі готують і інші запасні варіанти. Зокрема, професійна спілка таксистів України, за словами Попика, має намір добиватися внесення змін до Правил дорожнього руху в частині наділення співробітників ДАІ додатковими повноваженнями та обов\'язками щодо таксі.
- Якщо водій за кермом автомобіля з ознаками таксі порушує Правила дорожнього руху, коли співробітник ДАІ перевірятиме у нього документи, ми дуже хочемо, щоб він був зобов\'язаний перевірити також і дозвільні документи цього таксиста, - пояснив він. Попик упевнений, що якщо вдасться провести такі зміни до закону, тоді й контроль буде набагато ефективнішим. У цілому ж, за словами Попика, завдяки таким заходам за рік реально знизити тіньовий ринок таксі з нинішніх 80% на 20-30%.
Їдеш - плати
Боротьба з "тінню" - це добре. Але виникає ще один важливий момент: якою буде кінцева ціна для споживача послуг таксі?
"Якщо таксист у середньому виконує від п\'яти до дев\'яти замовлень на день, то за нинішнього цінового діапазону - ліцензія, податки - з кожної поїздки він повинен буде відкладати приблизно 1,5 гривні, щоб дотримати всі юридичні формальності і не бути винним державі. Це приблизна ціна для самозайнятого. Сюди не входять жодні витрати, пов\'язані з технічною стороною ведення бізнесу - утримання, заправка, ремонт автомобіля тощо, - розповідає бухгалтерію для легального приватного таксиста Коломацький.
За його словами, легальна і наналежної якісті робота на ринку таксі передбачає "адекватні ціни" на послуги - "інакше я просто парк не відновлю, буде складно технічно обслуговувати машину". За умови, що таксист працює шість-вісім годин, мінімальна рентабельна ціна має становити 5 гривень за один кілометр, каже він.