Редакція сайту «Децентралізація влади» пропонує читачам ексклюзивне бліц-інтерв’ю Даніеля Попеску, директора Центру експертизи реформ місцевого самоврядування Генерального директорату ІІ з питань демократії Ради Європи.
- В Україні швидкими темпами просувається реформа місцевого самоврядування. 159 об’єднаних територіальних громад провели перші місцеві вибори. Однак урядовці, експерти в один голос заявляють, що без змін до Конституції України в частині децентралізації реформа буде неповноцінною. На Вашу думку, чому Україні так важливо якнайшвидше прийняти зміни до Конституції в частині децентралізації?
- Конституція є фундаментом «будинку» демократичної країни. Як і у випадку будь-якого будинку,не дуже доброю ідеєю є починати його удосконалення з декору, якщо фундамент слабкий. Перед тим, як робити ремонт, декор або реставрацію будинку, відповідальний господар спочатку має зміцнити фундамент. Те ж саме можна сказати і про правову систему України: багато реформ залежить в першу чергу від удосконалення Конституції, адже вікно можливостей для загальних демократичних перетворень не таке велике. Першочергові речі потрібно робити в першу чергу, а зміцнення Конституційних засад дійсно є актуальним питанням. Все інше залежить саме від цього.
- Як протистояти політиканським заявам, що децентралізація зашкодить країні?
- Є принаймні дюжина економічних досліджень, які демонструють, що, зокрема, в унітарних і централізованих країнах, подібних Україні, децентралізація сильно корелює з економічним зростанням. Це означає, що децентралізація призводить до економічного добробуту. Чому? Тому що місцеві жителі найкраще знають місцеві потреби і, якщо у них є можливість адаптувати послуги до цих потреб, то це призводить до кращого розподілу публічних ресурсів. Більше того, децентралізація переносить рішення на рівень ближчий до громадян і загалом залучає все більше людей до процесу прийняття рішень і вироблення політик. Відповідно, вона породжує кращі рішення і більшу відповідальність.
Звичайно, відмова від влади та ресурсів і їх передача органам місцевого самоврядування дається важко деяким представникам центральної влади. Це людська природа. Деякі все ще дотримуються радянського світогляду, ніби тільки чиновники центрального рівня можуть бути достатньо розумними, аби приймати рішення. Але ми знаємо,що в Україні скрізь є освічені і розумні люди. Тим не менш, є і ті, хто бояться різноманітності рішень, що може принести децентралізація. Але різноманітність рішень також означає інновації та експерименти, а саме завдяки їм сучасні країни прогресують.
Всі 47 держав-членів Ради Європи ратифікували Європейську хартію місцевого самоврядування, зокрема, і зовсім невеликі з населенням 30 000 – 60 000 жителів, наприклад, Монако, Андорра чи Сан-Марино. Це означає, що сильне місцеве самоврядування стало невід’ємним елементом демократичного «полотна» європейських країн. Неможливо побудувати сильну, успішну та демократичну Європейську державу без «здорового» обсягу децентралізації.
- Як децентралізація влади в Україні може допомогти розвитку кожної області і кожного села, міста?
Коли послуги розробляються та пропонуються з центру, вони просто не можуть враховувати місцеві особливості та потреби. Такі послуги зазвичай уніфіковані, і публічні ресурси витрачаються даремно. Крім того, коли всі рішення приймаються в столиці, як правило, найбільший економічний розвиток також стимулюється саме навколо столиці. Але у випадку децентралізації, місцеві та регіональні влади можуть самостійно приймати рішення місцевого значення відповідно до наявних інтересів і таким чином сприяти розвитку своїх громад. І це не гра з нульовим результатом або «хто кого», тобто не обов’язково наслідок для Києва буде однозначно поганим.У такій країні, як Україна, децентралізація в глобальному сенсі стимулює економіку і кожна громада може отримати від цього користь.
- Що несе децентралізація влади для кожного громадянина України?
- Якщо децентралізація призведе до економічного зростання, більшість громадян України неодмінно отримає від цього користь. Адже будь-який громадянин отримає користь від послуг, які адаптовані до його потреб, а не уніфіковані десь далеко в Києві. Громадянин також буде ближче до процесу прийняття рішень, оскільки набагато простіше і ефективніше брати участь у засіданнях міської ради чи зустрітися з міським головою, ніж взяти участь у засіданні Верховної Ради або зустрітися з Прем’єр-міністром. Громадянин також зможе краще відслідковувати діяльність саме місцевих, а не центральних керівників, які приймають рішення та є відповідальними за якість послуг. Так, живучи в багатшій країні, отримуючи послуги якомога більше адаптовані до власних потреб, маючи можливість впливати на рішення і відслідковувати їх втілення, а також будучи більш інтегрованими у життя громади, преваги отримають всі громадяни.