1. Навіщо вводиться нова схема руху?
Запровадження нової схеми руху - необхідний крок для створення у місті сучасної системи громадського транспорту. Цим шляхом йдуть і будуть йти усі міста, які думають про своє майбутнє. Бо інакше будь-яке місто раніше чи пізніше чекає транспортний колапс. І деякі міста вже сьогодні мають великі проблеми з транспортом.
У Вінниці за останні роки чимало зроблено для оновлення парку громадського транспорту – повністю замінено трамвайний парк цюріхськими трамваями, придбано 24 автобуси ЛАЗ і «Богдан», частково модернізовано тролейбусний парк. Сьогодні муніципальне трамвайно-тролейбусне управління (ТТУ) перевозить близько 80% пасажирів і більшу частину «пільговиків».
Але система маршрутів залишилась такою ж, як була 5-7 років тому. Пасажири продовжували переплачувати приватним перевізникам, а існуючий громадський транспорт виводився на лінії не весь, та і він часто ходив напівпорожнім.
Ситуацію необхідно було міняти, щоб місто за декілька років не втратило громадський транспорт взагалі.
2. Чому схема впроваджується саме зараз?
У лютому 2012 року у 80% перевізників закінчуються угоди, які були підписані ще у 2004 році. Тому питання стояло так – або вносити зміни зараз, або спостерігати ще 3-5 років, як існуючі проблеми продовжують загострюватись.
3. В чому суть змін, які запроваджуються?
Новий підхід до організації перевезень пасажирів, розроблений Інститутом машинобудування та транспорту Вінницького технічного університету, передбачає те, що всі види транспорту працюватимуть в єдиній мережі. Маршрутні таксі будуть працювати у місті не як альтернативний, а як додатковий вид транспорту. Для цього:
- Приватні перевізники відтепер працюватимуть спільно з трамвайно-тролейбусним управлінням на основі договорів спільної діяльності;
- Усувається дублювання маршрутів маршрутних таксі і громадського транспорту;
- Скорочується загальна кількість маршрутних таксі з 439 до 250. Однак частина маршрутних таксі, договори з якими ще не втратили чинності, продовжуватимуть працювати, тому на першому етапі скорочення буде лише на на 28%.
4. Що дасть впровадження нової організації перевезень?
По-перше, усунення дублювання маршрутів дозволить збільшити кількість громадського транспорту на маршрутах і відповідно скорити інтервали руху. Уже з 16-ого лютого на маршрути вийдуть додатково 23 трамваїв, 10 тролейбусів і 5 автобусів. Відтоді вони працюватимуть з 5-30 ранку до 24-00 вечора.
По-друге, розвантаження доріг міста дозволить підвищити швидкість руху громадського транспорту, яка за останні роки впала майже на 20%. Кожен з вінничан не раз бачив, як маршрутні таксі створюють затори на зупинках і перешкоджають громадському транспорту – а це суттєві втрати часу для пасажирів!
По-третє, підвищиться контроль за якістю роботи тих перевізників, які працюватимуть спільно з ТТУ – за станом транспорту, за станом водіїв, за дотриманням водіями правил дорожнього-руху і норм ввічливого спілкування з пасажирами. Це теж питання якості обслуговування і безпеки пасажирів.
5. Коли нова схема буде впроваджена?
Нова схема буде запроваджена з 23 лютого. Протягом трьох місяців вона буде тестуватись. Під час її роботи в тестовому режимі розглядатись пропозиції щодо корективів схеми, після чого і прийматиметься кінцеве рішення.
6. Як враховуватиметься громадська думка при впровадженні нової схеми?
Тестовий режим для того і запроваджується, щоб максимально врахувати думку самих пасажирів. Зауваження та пропозиції вже приймає «Цілодобова варта» (тел.15-60, 59-50-39). Розпочато обговорення маршрутної мережі у нас на сайті (http://www.myvin.com.ua/ua/consideration/transportnet.html). Вся інформація аналізується робочою групою, до складу якої входять представники департаменту енергетики, транспорту та зв’язку, фахівці Вінницького технічного університету, ТТУ і перевізників, при необхідності проводиться додатковий моніторинг. Це дозволить скоригувати схему з врахуванням думки вінничан як на етапі впровадження нової схеми, так і в тестовий період.
7. З впровадженням нової схеми на деяких маршрутах пасажирам доведеться робити пересадки. Яким чином будуть усуватись незручності, які з цим пов’язані?
Саме «довгі» маршрути і створюють основні проблеми в системі пасажирських перевезень. Саме вони дублюють маршрути громадського транспорту і створюють основне навантаження на центральну частину міста. Сьогодні через основні магістралі міста за день проходить до 6000 маршрутних таксі щоденно! Тому такі зміни необхідні.
Але для тих пасажирів, які раніше користувались «довгими» маршрутами маршрутних таксі, на жаль, дійсно можуть виникнути певні незручності. Щоб їх мінімізувати, протягом тестового періоду буде відпрацьовуватись графік стиковки маршрутів, а також оптимального розміщення і переобладнання зупинок різних видів транспорту в пересадочних вузлах.
Також слід врахувати, що маршрутки пересувались можливо швидше в тому числі через недотримання правил дорожнього руху, тому мова йде також про підвищення безпеки пасажирів. З другого боку, у новій схемі розвантаження магістралей дозволить підвищити швидкість та скоротити інтервали руху громадського транспорту. В новій схемі руху вводиться стандарт дотримання інтервалу руху транспорту на основних маршрутах до 3-5 хвилин, а на другорядних – до 15 хвилин. В пересадочних вузлах планується розміщення зупинок різних видів транспорту в межах доступності 150 м.
8. Як вплине запровадження нової схеми руху на вартість проїзду?
Сьогодні вартість проїзду в громадському транспорті становить 1,25 грн., в маршрутних таксі 2,50 грн. Раніше приватні перевізники могли нав’язувати мешканцям міста та міській владі регулярне підвищення ціни, в тому числі погрожуючи призупинити перевезення. В нинішніх умовах з’являється можливість оптимального регулювання вартості проїзду в різних видах транспорту. 31 січня виконком міської ради на основі співпраці з перевізниками прийняв рішення про те, що на коротких маршрутах маршрутного таксі вартість знизиться до 1,75 грн. Водночас, розраховуючи на збільшення пасажиропотоку, ТТУ знизить вартість місячного проїзного квитка до 90 грн. на один вид громадського транспорту, до 100 грн на два види транспорту. Вартість місячного проїзного квитка визначена з розрахунку 4 поїздки в громадському транспорті в день при ціні однієї поїздки 0,75 грн. Для учнів і студентів при наявності проїзного квитка ціна однієї поїздки ще менша. Таким чином, більшість пасажирів не витрачатиме додаткових коштів, оскільки розрахункова вартість комбінованої поїздки на маршрутному таксі і на громадському транспорті становитиме ті ж 2,50 грн. При цьому для тих пасажирів, які і сьогодні користуються короткими маршрутами, витрати на проїзд зменшаться. Також виграють і пільговики, які і сьогодні користуються для доїзду до громадського транспорту маршрутними таксі. В загальному, це рішення дозволить зекономити вінничанам біля 10 мільйонів гривень за рік.
9. Як можна буде відрізнити маршрутки, які працюють за новою схемою, від «старих»?
Перевізників заздалегідь попередили про впровадження нової схеми і запропонували подавати заявки в ТТУ. Таких заявок на сьогодні отримано 318. Цього повністю достатньо (навіть з резервом), щоб забезпечити необхідну кількість транспорту на нових маршрутах. Мікроавтобуси, які на них працюватимуть, будуть «брендовані», тобто матимуть відповідний логотип, що вказуватиме на те, що авто працює у єдиній інтегрованій системі. Окрім цього, номер таких маршрутних таксі буде складатись із цифри та літери, наприклад 2Б, 16А,17А і так далі.
10. Чому все-таки необхідно поступово замінювати маршрутні таксі іншими видами громадського транспорту?
Маршрутні таксі – одне з тих явищ, які увійшли в наше життя в 90-ті роки. Тоді ж з’явились стихійні базари, тіньові схеми, товари-сурогати. Люди пристосовувались до нових умов, як могли. Але від більшості цих «досягнень» ми сьогодні поступово позбавляємось.
Маршрутні таксі заповнили нішу, пов’язану з дефіцитом громадського транспорту, а в деяких містах його з часом повністю витіснили. Однак якість транспорту, який працює в режимі маршрутних перевезень, поведінка водіїв як по відношенню до пасажирів, так і до інших учасників дорожнього руху, і в кінцевому рахунку безпека пасажирів – викликає справедливі нарікання. Окрім того, один автобус великої місткості займає на дорозі майже в 4 рази меншу площу, ніж маршрутні таксі, які перевозять таку ж кількість пасажирів. Ну і не слід забувати про екологію, про шкідливі викиди, якими дихаємо ми і наші діти, і які у електротранспорту відсутні.
Тому маршрутні таксі є здебільшого в країнах з перехідною економікою – в Африці, Латинській Америці, в країнах постсоціалістичного простору. В більшості європейських країн їх немає взагалі. В США та Канаді мікроавтобуси працюють тільки на міжміських маршрутах з невеликою кількістю пасажирів.
Розширення парку громадського транспорту у Вінниці дає можливість і нам поетапно скорочувати кількість маршрутних таксі.
11. Чи залишаться без роботи перевізники, які працювали на «старих» маршрутах?
Існує норма, згідно якої на кожній машині має працювати в середньому не менше 2 водіїв, оскільки один водій не повинен працювати довше, ніж 8 годин. Це в тому числі і питання безпеки пасажирів, але сьогодні ця норма не витримується. Відповідно на тих маршрутних таксі, які працюватимуть за новою схемою, буде достатньо місць, щоб працевлаштувати всіх тих, хто працював на цьому ринку раніше. Так що ще навіть залишаються вакансії.
Постраждають лише «тіньові власники» маршрутів. Свого часу вони вигравали право на обслуговування маршрутів, не маючи власних мікроавтобусів. Залучаючи перевізників для роботи на цих маршрутах, вони збирали з кожного від 3 до 5 тисяч грн. щомісячно. Орієнтовна сума такої «оренди» становила до 7 мільйонів грн. в рік. Це кошти, які реально переплачували мешканці міста в приватні кишені і які жодним чином не спрямовувались на покращення якості пасажирських перевезень.
12. Що дасть впровадження нової схеми в майбутньому?
Створення єдиної системи пасажирських перевезень дозволить майбутньому:
- продовжити програму модернізації парку громадського транспорту;
- запровадити єдиний електронний білет на всі види транспорту, в тому числі маршрутні таксі;
- оптимізувати графік руху транспорту, забезпечити контроль інтервалів руху і запровадити електронні табло, які інформуватимуть пасажирів про рух транспорту на зупинках;
- створити єдину систему контролю якості та безпеки перевезень;
- покращити екологічну ситуацію в місті.
Робота над цими проектами вже розпочата і продовжуватиметься паралельно з впровадженням нової схеми.