Відокремлення старшої школи від початкової і основної – одна з важливих змін, що пропонується сьогодні проектом закону «Про освіту», підготовка якого здійснюється в тому числі з урахуванням децентралізації влади, яка проводиться в країні.
Про це 13 жовтня йшла мова в програмі «Тема: Країна» Українського радіо за участі експертів – Павла Хобзея, проректора з науково-педагогічної роботи Українського католицького університету, Яна Герчинського, старшого експерта Шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні», Галини Остапенко, начальника управління освіти Первомайської міської ради (Миколаївська область) та Романа Шияна, директора Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
Тема програми була присвячена змінам в сфері загальношкільної освіти в контексті децентралізації влади.
«Коли ми говоримо про децентралізацію, зокрема в сфері освіти, то вона дуже пов’язана з проектом закону «Про освіту». Це базовий закон. В проекті, який зараз знаходиться на обговоренні, йдеться про зміну структури школи. Наша школа на сьогодні є 11-річною. І, як і за радянських часів, якщо подивитися на статистику, то більшість шкіл в нас І-ІІІ ступенів, тобто з 1-го по 11-ий клас. Законопроект передбачає те, що старша школа буде відділена від основної і початкової. Тому що вона (ред.: старша школа) повинна стати профільною, скажемо, багатопрофільною, де свій профіль зможуть вибирати учні», - сказав Павло Хобзей.
Він також додав, що по завершенні основної школи, 9-го класу, пропонується запровадити зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) і, враховуючи його результати, батьки і учні обиратимуть один з трьох шляхів – або багатопрофільний академічний ліцей, який готує до продовження навчання у ВНЗ, або професійний ліцей, де здобувають кваліфікацію, але там теж можна здобути середню освіту і, склавши ЗНО, вступити до університету, або - професійний коледж, який сьогодні називається вищий навчальний заклад І-ІІ рівня акредитації.
«Ось це є такий вибір. І початкова, і основна школа, як планується, буде підпорядковуватися об’єднаним громадам. Мета децентралізації, щоб ці послуги (ред.: у сфері освіти) і відповідальність за послуги наблизити до громади, до споживача. Міністерство має давати тільки стандарти, певні вимоги», - зазначив Павло Хобзей.
На місцевому рівні, за словами Галини Остапенко, начальника управління освіти Первомайської міської ради, яка водночас є головою Координаційної ради секції з питань освіти Асоціації міст України, питання відокремлення старшої школи від початкової і основної обговорюють давно.
«Про це давно говоримо, тому що діти дійсно мають отримати якісну освіту. Потрібен законодавчий документ… Шкіл можливо не стане менше в цілому. Інакше виникатиме проблема підвозу дітей, а це додаткові витрати. Думаю. що початкова школа має залишитися за тими школами, які є сьогодні. Треба залишити певну кількість шкіл, які даватимуть базову освіту. В нас сьогодні функціонує на території міста 15 загальноосвітніх закладів. Для старшої школи нам достатньо буде залишити три школи. Тому що, коли ми аналізуємо, скільки приходить дітей після 9-го класу в 10-тий клас – це переважно 52-53%», - сказала Галина Остапенко.
Управлінські рішення щодо функціонування шкільних закладів освіти на території громади прийматимуть самі громади. Оскільки децентралізація освіти – це передача повноважень і відповідальності за управління освітою та фінансування освіти демократично обраним органам місцевого самоврядування і школам.
Павло Хобзей наголосив, що будь-які зміни мають бути впроваджені з дотриманням трьох основних принципів: принципу рівного доступу до якості освіти, принципу якості освіти і принципу ефективності.
Прослухати повну аудіоверсію радіопрограми «Тема: Країна» можна ТУТ
Нагадаємо, Комунікативна група при Центральному офісі реформ у співпраці з Українським радіо започаткувала щотижневий цикл програм «Тема:Країна», які будуть присвячені актуальним питанням реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади. Планується, що наступна програма вийде в ефір Українського радіо 21 жовтня.