Почастішали випадки «брудної агітації» в одномандатних округах, що зумовило зростанням боротьби між ключовими кандидатами за кожен голос виборця. Залишаються актуальними основні тенденції кампанії, які були характерними і для попередніх місяців, зокрема: масштабне використання адміністративного ресурсу, різні форми підкупу виборців та порушення правил проведення агітації.

Протягом передвиборчої кампанії фіксувались випадки перешкоджання діяльності партій та кандидатів, чи їх представників у здійсненні агітаційної та політичної діяльності. За жовтень виявлено масове використання методу «чорного піару», за допомогою якого поширювали недостовірні, брехливі чи відверто образливі відомості про кандидата чи політичну силу. Майже завжди такого роду матеріали публікуються з недостовірною інформацією про замовника та виконавця друку або взагалі без вихідних даних. Через це чітко ідентифікувати порушників надзвичайно важко.

Поширення матеріалів «чорного піару» є свідченням нечесної конкуренції та використання маніпулятивних технологій. Основне призначення чорного піару – завдати шкоди іміджу політику чи партії, понизити рівень електоральної підтримки кандидата та ввести в оману виборців. Використання таких технологій характерне для більшості регіонів країни і здебільшого застосовується у боротьбі між кандидатами-мажоритарниками.

Автори «чорного піару» в жовтні використовували проти кандидатів теми, пов’язані з їх професійною та політичною діяльністю, деталями особистої біографії. Також в такого роду матеріалах містяться образи честі та гідності особи. Зокрема, чорним піаром відзначаються такі виборчі округи – №11, №13, №14, №17.

На жаль, практика використання адмінресурсу позбавляє виборчу кампанію конкурентоздатності. В той час, як одні кандидати за допомогою адміністративних важелів отримують переваги в агітаційній діяльності, інші політики зазнають тиску та перешкоджання з боку чиновників. Адміністративний ресурс як форма незаконної участі та впливу посадових осіб на виборчий процес фіксувалась у виборчих округах №14 та №15.

Прояви матеріального заохочення виборців стали характерною ознакою парламентської кампанії 2012 року. Законодавчі обмеження підкупу виборців на практиці виявили свою неефективність. Протягом усієї кампанії кандидати вдавалися до різноманітних форм підкупу виборців, що є серйозним відхиленням від загальноприйнятих стандартів вільного волевиявлення громадян. Зафіксовано спостерігачами ОПОРИ підкуп виборців – виборчий округ №13, №16.

Для запобігання зловживанням у найбільш проблемних округах ОПОРА здійснюватиме 100% покриття виборчих дільниць спостерігачами мережі. Округи обрано за даними зі звітів довготермінових спостерігачів, інформації про системні порушення з боку учасників виборчого процесу та жорстку конкуренцію. Одним із найбільш вагомих аргументів є дані спостерігачів щодо оцінок насиченості кампанії та соціологічних структур, які засвідчили незначний відрив між основними конкурентами. Тож, від справедливості підрахунку голосів залежить і чесність результатів виборів, відповідно, роль спостерігачів вкрай важлива. У Вінницькі області ОПОРА обрала для 100% покриття 17 округ.

Для того, щоб з мінімальною статистичною похибкою оцінити якість виборчого процесу та максимально точно спрогнозувати результати виборів у загальнодержавному багатомандатному окрузі (за партійним списком), ОПОРА буде застосовувати швидкий статистичний підрахунок голосів (ШСПГ). Методика ШСПГ передбачає стаціонарне спостереження за процесом голосування та підрахунком голосів на виборчих дільницях, вибраних шляхом випадкової статистичної вибірки.

Статистично обґрунтований підрахунок голосів здійснюється на спеціально визначених на основі вибірки дільницях. На першому етапі прораховується правильна пропорція дільниць області до національного рівня; на другому – спеціальна програма методом випадкової вибірки відфільтровує дільниці, на яких працюватимуть спостерігачі. Якщо хоч одну замінено в межах області, то всю вибірку потрібно проводити повторно. Статистично обґрунтований підрахунок фіксує реальне волевиявлення близько 2 000 000 виборців та є репрезентативним для національного рівня – пропорційна частина (партійний список). Методика успішно застосовується у світі з 1986 року та має низьку похибку. В Україні вже звикли до екзит-полу, але швидкий статистичний підрахунок голосів є новацією, тому його суть легше зрозуміти через порівняння.

Вночі з 28 на 29 жовтня ОПОРА матиме результат виборів, і в ранці понеділка зможе їх оприлюднити. Під час проведення аналогічного підрахунку голосів на минулих президентських виборах похибка була 0,6%.



Переглядів: 4856
Поширень: 0