Sasa
По-перше хочу подякувати за можливість поставити питання на цьому сайті і ваші швидкі відповіді. По-друге, щодо моєї проблеми. У моїй квартирі встановлено автономне опалення і при його встановленні ні в актах на відключення, ні в дозволі на відключення від ЦО, ні в технічних умовах на відключення від ЦО не вказано що я зобов*язаний укладати договір з «Вінницяміськтеплоенерго», яке підпорядковане міській раді і тому ДОГОВІР З ЦИМ ПІДПРИЄМСТВОМ НЕ УКЛАДЕНО І УКЛАДАТИ ЙОГО Я НЕ ЗБИРАЮСЬ. Але дане підприємство за відсутності договору вимагає оплати за нібито надані послуги з опалення місць загального користування, посилаючись на постанову Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 р. № 630 (пункт 28), але постанови не стоять вище Закону, Цивільного кодексу та Конституції. ЖОДНЕ ПІДПРИЄМСТВО ЧИ ОРГАНІЗАЦІЯ НЕ МАЄ ПРАВА НАДАВАТИ ПОСЛУГИ ТА ВИМАГАТИ ЇХНЬОЇ ОПЛАТИ БЕЗ УКЛАДАННЯ ВІДПОВІДНОГО ДОГОВОРУ. Згідно зі статтями 11 і 509 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки, у тому числі щодо оплати житлово-комунальних послуг, виникають на підставі закону та/або правочину (договору). Пунктом 1 статті 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" також визначено, що "відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах". Закон Україні про теплопостачання Стаття 19. Основні принципи господарювання Діяльність у сфері теплопостачання може здійснюватись суб'єктами господарської діяльності у сфері теплопостачання всіх організаційно-правових форм та форм власності, зокрема, на основі договорів оренди, підряду, концесії, лізингу та інших договорів. Відповідно до пункту 1 статті 639 Цивільного кодексу України та підпункту 1 пункту 3 статті 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", договір про надання житлово-комунальних послуг повинен бути укладений між споживачем та виконавцем житлово-комунальних послуг на основі типового договору про надання житлово-комунальних послуг. Форму типового договору затверджено Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" 630 від 21.07.2005. Відповідно до пункту 8 зазначеної Постанови Кабінету Міністрів України "послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення". Таким чином, якщо між мешканцем та суб'єктом господарювання, що надає житлово-комунальні послуги, не було укладено договору про надання послуг, зокрема послуг з опалення, то немає й правових підстав вимагати здійснення оплати за такі послуги. Вважаю за необхідне також зазначити, що відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України, договір про надання житлово-комунальних послуг вважається укладеним тільки у випадку, якщо між сторонами договору буде досягнуто згоди з усіх істотних умов договору. Такими істотними умовами договору про надання житлово-комунальних послуг відповідно до пункту 1 статті 26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" є: - найменування сторін; - предмет договору; - вичерпний перелік житлово-комунальних послуг, тарифи та їх складові на кожну з цих послуг, загальна вартість послуг; - порядок оплати за спожиті житлово-комунальні послуги; - порядок перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості; - права та обов'язки сторін; - порядок контролю та звіту сторін; - порядок вимірювання обсягів та визначення якості наданих послуг; - визначення точок розподілу, в яких відбувається передача послуг від виконавця/виробника споживачу; - порядок обслуговування мереж та розподіл повноважень щодо їх експлуатації та відновлення (ремонту); - умови доступу в квартиру, будинок, приміщення, на земельну ділянку для усунення аварій, неполадок, огляду мереж, зняття контрольних показників засобів обліку; - порядок здійснення ремонту; - відповідальність сторін та штрафні санкції за невиконання умов договору; - порядок вирішення спорів; - перелік форс-мажорних обставин; - строк дії договору; - умови зміни, пролонгації, припинення дії договору; - дата і місце укладення договору. Якщо договір про надання житлово-комунальних послуг не містить хоча б однієї з наведених вище істотних умов, такий договір вважається неукладеним. ПРОШУ ВЖИТИ НЕОБХІДНИХ ЗАХОДІВ ДЛЯ СКАСУВАННЯ НАРАХОВАНОГО БОРГУ ТА ПРИПИНЕННЯ ПОДАЛЬШИХ НАРАХУВАНЬ ЗА “ВІРТУАЛЬНІ” ПОСЛУГИ З ОПАЛЕННЯ. ЩЕ РАЗ - ДОГОВОРУ НЕМАЄ І ЗОБОВ*ЯЗАНЬ ПО ЙОГО УКЛАДАННЮ ТЕЖ НЕМАЄ. Я розумію що ви будете посилатись на постанову Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 р. № 630 (пункт 28), але знову ж постанови не стоять вище Закону, Цивільного кодексу та Конституції. Так по цій логиці будь хто може вимагати сплати боргу за послуги без договору. Хтось наприклад можете виставити рахунок за послуги по захисту від метеоритів, інопланетного вторгнення, впливу ворожок і т.д. Я б прийшов до вас на прийом, але за станом здоров*я не можу і тому звертаюсь до вас таким чином. Чи мені звертатись до прокуратури або суду з вимогою скасування боргу, припинення нарахувань та відшкодування мені можливих збитків в зв*язку з судовими позовами?

В. Гройсман
Шановний Sasa, дякую і Вам. А що стосується нормативної бази, яка регулює це питання, то, за наданою мені інформацією, вона виглядає наступним чином. Відповідно до п. 28 Правил надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 630, споживачі, які встановили в квартирі багатоквартирного будинку індивідуальні (автономні) системи опалення, оплачують послугу з централізованого опалення місць загального користування будинку відповідно до методики, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Відповідно до Положення про систему технічного обслуговування, ремонту та реконструкції житлових будинків в містах і селищах України (затвердженого наказом Держжитлокомунгоспу України від 31.12.1991 року № 135) термін «місця загального користування» визначено як синонім терміну «допоміжні приміщення». Допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - це сходові клітини, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення. Відповідно до Правил користування приміщеннями житлових будинків і гуртожитків, затверджених Постановою Кабінету Міністрів від 08.10.1992 року № 572, ст. 382 Цивільного кодексу України, ст. 10 ЗУ «Про приватизацію державного житлового фонду» та рішення Конституційного суду України від 02.03.2004 року № 4 – рп/2004 – власники квартир багатоквартирних будинків є співвласниками усіх допоміжних приміщень будинку та його технічного обладнання і зобов`язанні брати участь у загальних витратах, пов`язаних з утриманням будинку та прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку. Відключення від мереж централізованого теплопостачання та гарячого водопостачання не є підставою для звільнення від такої участі. При розрахунку загальної кількості тепла, спожитого на опалення місць загального користування у багатоквартирних будинках, та визначення плати за їх опалення – площа місць загального користування визначається на рівні поверху. Площа підвалів та горищ до розрахунку не включається. Таким чином співвласники квартир повинні брати участь у витрати на утримання будинку пропорційно займаній площі житла. Згідно п 2.1.4. «Методики» наведено формулу загальної кількості теплової енергії на опалення МЗК Qмзк = ∑QК мзк + Q втр. Де ∑ QК мзк – кількість теплової енергії на опалення окремого к-того приміщення МЗК, Гкал; Q втр. – втрати теплової енергії розподільчими трубопроводами опалення будинку прокладеними в підвалі або на горищі (розраховується за СниП 2.04.05-91 «Отопление, вентиляция и кондицирование» приложение 12, 1991) Також мене проінформували, що згідно з шостим розділом «Посібника та доповнення до Норми та вказівок по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні», затвердженим наказом Держбуду України від 30.03.2001 № 82 втрати теплової енергії на ділянці мережі від розподілу до місця установки опалювальних приладів відносяться до втрат абонента (споживача). Відтак, не дивлячись на те, чи є у під’їздах батареї, платити за опалення МЗК необхідно. Адже формула розрахунку оплати за МЗК складається з двох частин. І якщо послуги з опалення МЗК не надаються (∑Qмзк = 0), то залишається друга частина формули, згідно якої нарахування за втрати теплової енергії розподільчими трубопроводами опалення будинку, прокладеними в підвалі або на горищі, є обов`язковими (не опалення, а саме втрати теплової енергії розподільчими трубопроводами опалення будинку, прокладеними в підвалі та горищі). Тобто, якщо у формулі один із додатків дорівнює нулю, то сума рівняється значенню другого додатка. Тому у випадку, коли мешканець будинку, – власник індивідуальної системи опалення, – вважає, що він не отримує послуги теплопостачання, бо між ним та надавачам послуг не укладений договір, то така думка є хибною. Зобов`язання у споживачів виникло на підставі актів цивільного законодавства, відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України. Дякую.