У Вінницьких маршрутних таксі відзавтра вартість проїзду складе 10 грн. Також затверджено тариф 12 грн за одну поїздку на перевезення пасажирів до приєднаних до Вінниці громад (маршрути №30А та №30Б) і на нічному маршруті №25Н (перевозить пасажирів з 22:00 до 6:00). Таке рішення ухвалили у міській раді 29 квітня.
Зміна ціни на проїзд в першу чергу викликана здорожчанням усіх складових тарифу. Крім того, відбулось значне падіння пасажиропотоку (на 62,1%), яке виникло внаслідок запровадження карантинних обмежень через епідемію COVID-19. Про це повідомляють на сайті Вінницької міської ради.
При цьому перевізники зберігають соціальні зобов’язання та продовжують здійснювати безкоштовні перевезення деяких пільгових категорій населення, а школярів до 6 класу під час навчання – за пів ціни.
Вже кілька місяців маршрутні перевізники Вінниці піднімають питання перед міською владою щодо перегляду тарифу на проїзд в маршрутних таксі. У лютому вони подали клопотання разом з розрахунками щодо підвищення вартості проїзду у маршрутках до 12 гривень за поїздку.
За словами голови Асоціації приватних перевізників міста «Маршрут» Олександра Готи, діючий з 2018 року тариф призвів до того, що частина перевізників зупинили роботу, а водії масово звільняються: «Ми працюємо на межі наших можливостей. Усі ці економічні і карантинні обставини призвели до того, що ми зазнали та продовжуємо зазнавати дуже значних збитків. А це в свою чергу впливає на технічний стан транспортних засобів, несвоєчасне проведення ремонтів, відмову водіїв від перевезень. За останні роки вони масово звільнялись і їхали працювати за кордон. Дехто з перевізників вимушений був зупинити роботу і зняв свої автобуси з маршрутів. Тому якщо не змінювати тариф, ми просто не зможемо далі забезпечувати перевезення вінничан», – каже Олександр Гота.
Він також нагадав, що приватні перевізники міста, які працюють у режимі маршрутного таксі, продовжують виконувати соціальні зобов’язання: під час навчання здійснюють перевезення учнів 1-6 класів за пів ціни, безкоштовний проїзд мають учасники бойових дій, інваліди війни, атовці, ліквідатори аварії на ЧАЕС І та ІІ категорії.
Усі розрахунки перевізників вивчав департамент економіки і інвестицій міської ради. За словами керівника цього підрозділу Максима Мартьянова, за два останні роки відбулось зростання цін в середньому на 22% на паливо-мастильні матеріали, автомобільні шини, на запасні частини та матеріали, які використовуються для технічного обслуговування транспорту.
«Але найбільше зросли витрати на заробітну плату. Наприклад, мінімальна зарплата в 2018 році становила 3723 грн, а в 2021 році – 6000 грн. Бачимо зростання на 60 %. Курс долара, від якого залежить ціна запчастин і паливно-мастильних матеріалів, у 2018 році – 26,47, у 2021 – 28,00 грн. Тобто є об’єктивні причини для перегляду вартості проїзду у маршрутних таксі. Але разом з тим ми ставимо вимоги перед перевізниками забезпечити належну якість перевезень і прозорих правил на цьому ринку. Для цього ми зобов’язуємо перевізників встановити валідатори і працювати на безготівковій системі оплати проїзду. Аналогічній, яка діє в муніципальному транспорті», – каже Максим Мартьянов.
Питання зміни тарифів на проїзд у транспорті сьогодні розглядається у багатьох містах країни. Наприклад, у Миколаєві перевізники ініціювали підняття тарифу на проїзд у маршрутках до 10-12 грн (зараз він складає 5 грн). Як і у Львові, де вартість поїздки в маршрутних таксі за розрахунками перевізників має зрости до 14 грн (наразі 7 грн), а в муніципальному транспорті – до 10 грн. Планують переглянути тариф на проїзд і в маршрутках, і в муніципальному транспорті також в Хмельницькому та Маріуполі. Зокрема, у місті металургів за розрахунками місцевого ТТУ собівартість проїзду в муніципальному транспорті складає 16 грн, що вдвічі більше, ніж діючий тариф.