Про Тікток, його вплив, українських блогерів та їх експерність у своєму досліджені пише Інститут масової інформації.
В Україні зростає популярність китайської соцмережі ТікТок як джерела отримання інформації. Із самого початку творці соцмережі задумували й позиціюють її як платформу для розміщення розважальних роликів. Ми вирішили проаналізувати рівень експертності українських блогерів-порадників та перевірити, чи не є популярний контент, який вони публікують, шкідливим і небезпечним. Детальніше про все це читайте в матеріалі ІМІ.
Популярність соцмереж нині набула таких масштабів, що кількість підписників у деяких блогерів подеколи можна порівняти з аудиторією українських медіа. І все б нічого, якби до блогерів, які не мають належного рівня експертності, не почали ставитися в соцмережах як до фахівців з певних питань. Так само небезпечно, коли спеціалісти, реєструючись у соцмережах, замість того, щоб давати фахові поради, починають підлаштовуватися під запит підписників – хайпити, нехтуючи якістю контенту.
Так, лікар-отоларинголог однієї з київських клінік @hidirov набув популярності в тіктоку, публікуючи шкідливий антинауковий контент. Зокрема, радив перекисом “знищувати віруси, відбілювати зуби та виводити шлаки”, стверджував, що відсутність у жінки сексу протягом місяця загрожує нібито “затримкою менструації, різного виду запаленнями, бажанням солодкої їжі та зайвою вагою”. Станом на 16 лютого 2023 року профіль налічує 2,1 мільйона підписників і зібрав 23,5 мільйони лайків. Чоловік записував свої ролики в лікарському халаті, в офісі його профілю вказано: “I am your personal doctor”. Тож здогадатися, що ролики були жартом, як пізніше стверджував лікар, ймовірно, змогли тільки обрані. Після хвилі обурення таким контентом від інших лікарів блогер-отоларинголог видалив зі свого акаунту ролики з “порадами” й вибачився. Нині @hidirov публікує у своєму тіктоку вже інший контент сумнівної якості: не медичні поради, а сексистські ролики з навішуванням ярликів на жінок, які мають певні зодіакальні знаки, імена та колір волосся. Ще в його профілі проскакують рандомні “жарти” на кшталт ролика, де коту розбивають об голову яйце…
ІМІ вирішив сфокусуватися на темі здоров’я і промоніторити, який ще контент гуляє на платформі “ТікТок” під виглядом нібито “корисних порад”, та запитати в лікаря, чим може обернутися виконання “медичних рекомендацій” з тіктоку.
Перше, на чому варто зауважити, щоб знизити ризик натрапити на блогера-псевдофахівця, – оформлення його профілю. Реальні спеціалісти зазвичай вказують справжні особисті дані, фах, місце роботи, ВНЗ (умовно, якщо це, наприклад, медик-інтерн. – Ред.), лінки на спеціалізовані ресурси з інформацією про себе тощо. Тоді як блогери, які не є фахівцями, але все ж роздають псевдомедичні рекомендації, часто навіть “не світять” своє справжнє ім’я. Утім, навіть заповнений профіль не завжди гарантія того, що контент блогера корисний і безпечний. Отже, варто звертати увагу на те, чи виступає лікар за доказову медицину (тут у пригоді також можуть стати хештеги. – Ред.), чи посилається в рекомендаціях на дослідження, протоколи лікування і т.д. До речі, такий фахівець з очевидних причин ніколи не дозволить собі роздавати в тіктоку поради, як вилікувати “раз і назавжди” серйозні захворювання на кшталт раку чи як схуднути за місяць на десятки кілограмів.
А тепер пройдемося по блогерах-порадниках. Тікток-акаунт @myroslava130 станом на 16 лютого 2023 року має 477 тисяч підписників і налічує 2,4 мільйона вподобайок. Дівчина, яка роздає поради щодо лікування захворювань та певних симптомів, позиціює себе як фармацевтка, але де працює – не вказує. У будь-якому разі головна функція фармацевтів – надати чи виготовити ліки за рецептом, а не призначати їх самостійно. Утім, Мирослава просто в тіктоку, не бачачи пацієнтів і історій хвороб, без зазначення випадків, коли ситуація вимагає походу до лікаря, без остраху щодо можливості появи алергій та побічних реакцій після її рекомендацій, сміливо радить окремі препарати, суміші лікарських засобів та дає “дешеві альтернативи” медикаментам або рецепти “народної медицини”. Тіктокерка, зокрема, радить пити в певній пропорції воду з йодом, щоб збити високу температуру.
“Ніяк це не збиває температуру насправді. Є науково доведені методи, про них пишуть професійні асоціації, як контролювати температуру і в дітей, і в дорослих. Йод – препарат. Тут може бути передозування, опіки, я б застеріг (від дотримання таких порад. – Ред.), тим більше що це навряд чи допомагатиме”, – коментує голова НТГЕІ, лікар-інфекціоніст Федір Лапій.
Призначає @myroslava130 і “лікування” в разі гаймориту. Притому що пацієнти з таким діагнозом часто потребують перебування в стаціонарі, та й, як і у випадку з будь-яким іншим захворюванням, план лікування має ґрунтуватися на протоколах МОЗ. Блогерка радить змішати й приймати низку препаратів протягом тижня. В рецепті “гримучої суміші”, як зазначає лікар-інфекціоніст Лапій, є судинозвужувальні краплі, які рекомендують використовувати обмежено до п'яти днів.
“Після того може розвиватися рикошет-ефект: судини розширюватимуться і розвиватиметься більший набряк. Можуть бути й алергічні реакції, особливо коли йдеться про рослинні препарати чи комбінації різних препаратів, кожен з яких може бути потенційним алергеном для конкретної людини”, – пояснює фахівець.
Є в тіктокерки й “поради” щодо лікування інфікованих варіантом коронавірусу омікрон, і “рекомендації”, які препарати приймати, щоб не захворіти на ковід-19 узагалі. Насправді ж хворих на ковід-19 лікують за одним і тим самим протоколом МОЗ, незалежно від штаму, а гарантії, що ви не інфікуєтеся коронавірусом, не дають навіть виробники антиковідних вакцин. Щеплення проти коронавірусу необхідне, щоб перенести хворобу легше, знизити ризик ускладнень, госпіталізації та смерті.
На ще одного тікток-блогера @jackcimerlyan, який полюбляє роздавати поради, станом на 16 лютого підписано 114,2 тисячі людей, акаунт налічує 1,7 млн вподобайок. Справжнє ім’я блогера невідоме, як і рід його діяльності. На сторінці @jackcimerlyan є кілька відео з роз’ясненнями, чому нібито корисно пити вино щодня. В одному ролику він стверджує, що келих вина нібито “прирівнюють до однієї години спортивних занять”, в іншому – нібито червоне вино “багате на ласфілатрол, а келих вина містить 1 міліграм цієї речовини” і ще що містить “расфілатрол”, який, мовляв, “володіє антимікробною та омолоджувальною дією”. І, якщо зараз ви думаєте, що ніколи не чули ні про першу, ні про другу загадкові “диво-речовини”, не переймайтеся: лікарі та гугл-пошук також не мають припущень, що це таке. Попри всю нібито “користь” алкоголю, має тіктокер і відео з “рекомендаціями”, що пити, щоб позбутися алкогольної залежності. Зокрема, рекламує один рецептурний лікарський засіб, а ще наводить назву, за якою гугл видає в пошуку гербіцид, хімічний препарат, який використовують для боротьби з бур’янами... Страшно подумати, що буде з організмом, якщо таке випити й чи людина взагалі виживе. Цей же блогер упевнений, що позбутися депресії нібито можна прийманням контрастного душу, а “для лінивих” рекомендує біодобавку.
До речі, в тікток є декілька акаунтів зі значною меншою кількістю підписників, ніж у цього блогера, але які спеціалізуються на рекламі біодобавок. Часто вони використовують у своїх дописах хештеги “фітопрепарати”, “фітоаптека”, “фітовітаміни” тощо. БАДами радять лікувати ледь не все підряд: ожиріння, коронавірус, гінекологічні захворювання, захворювання судин і так далі. Голова Національної технічної групи експертів з питань імунопрофілактики, лікар-інфекціоніст Федір Лапій своєю чергою пояснює – якщо засіб має в основі рослинну формулу, це ще не означає, що він безпечний:
“До БАДів, гомеопатії не висувається таких вимог щодо досліджень перед реєстрацією, як до препаратів. Вони продаються не як лікарські засоби. Але для пересічних українців це не зовсім зрозуміло. Тому є умовні кілька фраз, під якими продають БАДи: на кшталт “природного походження”, “приймала сама британська королева”, “те, що зміцнює ваш імунітет і сприяє балансу”, “ще діди цим лікувалися”, “британські вчені підтвердили” і так далі. Зазвичай такі препарати, якщо заглянути в інструкцію, дійсно не мають великого переліку побічних ефектів з однієї простої причини: їх ніхто не вивчав на побічні ефекти. І ці побічні ефекти зазвичай не фіксуються”.
Наостанок зазначимо, що сторінки осіб у соцмережах наразі, згідно із Законом України “Про медіа”, не прирівнюються до онлайн-медіа, якщо тільки власники акаунтів самі не подадуть на реєстрацію. Тож контент, який публікують власники сторінок, регулюється лише правилами тієї чи іншої соцмережі. Очевидно, з огляду на кількість юзерів соцмережі не встигають перевіряти контент, хоча правилами тієї ж тікток-спільноти заборонено публікувати медичну дезінформацію, яка може завдати шкоди фізичному здоров’ю людини. Отже, варто привчитися до виваженого та обдуманого споживання контенту із соцмереж, особливо коли це стосується збереження здоров’я і життя.